36. Els pronoms febles
Bàsic 1
Els pronoms reflexius
Alguns verbs van acompanyats de pronoms que fan referència a la pròpia persona.
Em pentino.
Es maquilla.
S'afaita.
llevar-se | aixecar-se | vestir-se |
---|---|---|
em llevo et lleves es lleva ens llevem us lleveu es lleven |
m’aixeco t’aixeques s’aixeca ens aixequem us aixequeu s'aixequen |
em vesteixo et vesteixes es vesteix ens vestim us vestiu es vesteixen |
Els verbs dormir, pujar, callar, caure i marxar no són verbs reflexius, i, per tant, no duen mai pronom.
En aquesta animació s’explica què vol dir que un verb tingui pronoms reflexius.
El pronom ho
- Quan ens referim a un atribut de la persona, amb els verbs ser, estar i semblar.
La teva cosina és morena? Si que ho és.
Encara està malalta? No, ja no ho està.
Aquestes sabates semblen còmodes. Sí que ho semblen.
- Quan responem la pregunta què? al verb, que és un complement directe, i fa referència a un concepte neutre. És a dir, quan fa referència a això, allò o una frase sencera, utilitzem el pronom ho.
Portes tot el que necessitem? Sí, ho porto.
Saben quan arriba el tren de Reus? No, no ho saben.
Tens el que et vaig demanar? Sí que ho tinc.
- Fem servir el pronom ho en algunes expressions:
Ho sento!
Ja ho tinc!
No ho entenc!
El pronom hi
- Fa referència a un lloc, una ubicació o una localització.
Encara estudies a l'institut? Sí, encara hi estudio.
Encara treballes a l’oficina de la Marta? No, ja no hi treballo.
Per què no anem un dia al cinema? Hi podem anar aquest vespre?
Vaig cap a casa. Hi vaig a peu.
Ves al mercat a comprar. Ves-hi abans no tanquin.
El pronom en
- Pot fer referència a un complement directe indefinit. És a dir, responem la pregunta què? al verb sense indicar una quantitat i sense referir-nos a una cosa concreta.
Mires sèries a la nit? No, no en miro.
Menges verdura? Sí, en menjo cada dia.
Tens germans? No, no en tinc.
Tens gana? Sí que en tinc!
Parles català? En parlo una mica.
- Fixeu-vos en la diferència entre aquestes frases. Només les que fan referència a una cosa indefinida duen el pronom en.
Teniu cervesa? Sí, en tenim.
Vols la meva cervesa? No la vull, gràcies.
Tens fred? No, no en tinc.
Tens el llibre que et vaig deixar? No, no el tinc aquí.
Compreu roba? No en comprem.
Teniu la roba a l’armari? No, la tenim als calaixos.
- Quan indiquem una quantitat, utilitzem el pronom en.
Quants anys tens? En tinc 25.
Quantes germanes tens? En tinc dues.
Quants diners tens? No en tinc gaires.
Els pronoms el, la, els, les
- Els pronoms determinats fan referència a coses o persones concretes, i coincideixen amb l'article si és masculí o femení, o si és singular o plural.
Tens el llibre de català? No, no el tinc.
Coneixes la Maria? Sí, sí que la conec.
Coneixes els companys de classe? Sí, sí que els conec.
Fas els exercicis de gimnàstica? Sí que els faig.
Coneixes les germanes d’en Martí? No, no les conec.
Bàsic 2
Els pronoms hi i ho
- El pronom hi indica lloc, ubicació, localització…
El cafè és a taula? Sí que hi és.
L’alumna és a l’aula? No, no hi és.
Vas al gimnàs, avui? No, avui no hi vaig.
- El pronom ho indicat atributs, qualitats, característiques, propietats…
El cafè és calent? Sí que ho és.
Estàs cansat? Sí que ho estic.
Sembla content, oi? Sí que ho sembla, sí…
Pronoms determinats, indeterminats i neutres
- Quan ens referim al complement directe, que respon la pregunta què? al verb, cal distingir si ens referim a una cosa concreta i determinada, a una cosa indeterminada o a una cosa indefinida o neutra.
Determinat | Indeterminat | Neutre |
---|---|---|
el, la, l’, els, les |
en | ho |
Compro el bombó. El compro. Compro aquesta capsa. La compro. Agafo la capsa. L'agafo. Compro els llibres. Els compro. Compro aquelles maletes. Les compro. |
Compro bombons. En compro. Compro uns bombons. En compro uns. Compro quatre bombons. En compro quatre. Compro molts bombons. En compro molts. No compro cap bombó. No en compro cap. |
Compro això. Ho compro. Compro allò. Ho compro. Compro el que em vas dir. Ho compro. Saben quan arriba el tren? No, no ho saben. |
Observació: Fixem-nos com la diferència entre les frases següents la marca la presència o absència del determinant el, que defineix la naturalesa del CD (determinat en la primera, indeterminat en la segona) i el pronom necessari en cada cas:
> Saps on tens el cafè? No, no sé on el tinc.
> Teniu cafè? No, no en tenim.
El pronom en amb el verb haver-hi: hi ha o n’hi ha
Pronoms davant i darrere del verb
Davant de verb | Darrere de verb acabat en consonant (o u) |
Darrere de verb acabat en vocal (excepte u) |
---|---|---|
em, et, es, ens, us, es |
-me, -te, -se, -nos, -vos, -se |
’m, ’t, ’s, ’ns, -us, ’s |
Els pronoms sempre van darrere del verb en imperatiu:
segueix-me, seguiu-nos, seguiu-vos
gira’t, giri’s, gireu-vos
Pronoms febles de complement indirecte (3a persona: li, els)
Singular | Plural | ||
---|---|---|---|
em | Em presentaràs el teu amic? (a mi) | ens | Ens presentaràs la Maria? (a nosaltres) |
et | Et presento un amic. (a tu) | us | Us presento la Maria. (a vosaltres) |
li | Li faig un cafè? (jo a ell o ella o a vostè) | els | Els presento el Joan. (a vostès) Els presentaré el Joan. (a ells o elles) |
Singular (li): Compra els bombons a la Maria.
Li compra els bombons.
Compra-li els bombons.
Compreu-li els bombons.
Plural (els, ’ls): Compra els bombons als nens [o] a les nenes.
Els compra els bombons.
Compra’ls els bombons.
Compreu-los-els.
Pronoms | Combinació | Exemples | |
---|---|---|---|
em et es ens us els |
+ ho | m’ho t’ho s’ho ens ho us ho els ho |
Ja m'ho deies tu! Ja t'ho he donat quan ens hem vist. Ell no s'ho creu, això. No ens ho podíem imaginar! Us ho vaig dir! No poden dir que no els ho vam advertir. |
Filtres
- 1. L'alfabet
- 2. Les vocals
- 3. L'apostrofació i les contraccions
- 4. Les consonants
- 5. Les esses: s, ss, c, ç, z
- 6. Les oclusives: p/b, t/d, c/g
- 7. La b i la v
- 8. La m i la n
- 9. La h
- 10. La ela geminada: l·l
- 11. Els sons de la erra: r i rr
- 12. La g i la j
- 13. La tx i la ig
- 14. La ix i la x
- 15. Les síl·labes
- 16. La separació de síl·labes, diftongs i hiats
- 17. L’accentuació gràfica
- 18. Els accents diacrítics
- 19. La dièresi
- 20. Sons en contacte
- 21. El guionet
- 1. L'article
- 2. Els noms i els adjectius
- 3. El gènere de noms i adjectius
- 4. El nombre de noms i adjectius
- 5. Els demostratius
- 6. Els numerals
- 7. Els interrogatius
- 8. Els possessius
- 9. Els quantitatius i els indefinits
- 10. Tipus d'oracions
- 11. Les oracions subordinades
- 12. El subjecte
- 13. Els verbs
- 14. Els temps verbals
- 15. Indicatiu: present, futur i condicional
- 16. L’ús dels temps verbals
- 17. Contrast de passats
- 18. L'imperatiu
- 19. Les formes no personals del verb
- 20. Els verbs de la primera conjugació
- 21. Els verbs de la segona conjugació
- 22. Els verbs de la tercera conjugació
- 23. La durabilitat
- 24. Les perífrasis verbals
- 25. La modalitat
- 26. Els verbs irregulars
- 27. Els verbs 'ser', 'estar', 'anar', 'anar-se'n' i 'venir'
- 28. Verbs amb pronom
- 29. L’atribut i el complement predicatiu
- 30. El complement directe
- 31. El complement indirecte
- 32. El complement preposicional
- 33. El complement circumstancial
- 34. El complement del nom
- 35. Els pronoms personals forts
- 36. Els pronoms febles
- 37. La combinació de pronoms
- 38. Els pronoms relatius
- 39. Els adverbis
- 40. Les preposicions
- 41. Les conjuncions
- 42. Connectors temporals
- 43. Les formes cap a / cap, fins a / fins i com a / com
- 44. Bé, bo, malament, dolent
- 1. El lèxic català
- 2. Processos de formació lèxica
- 3. Sinonímia i antonímia
- 4. Expressivitat del lèxic
- 5. La precisió lèxica
- 6. Els barbarismes
- 7. Lèxic específic i estructures
- 8. Dades personals
- 9. Presentacions
- 10. Els gentilicis
- 11. Descripció física, roba i colors
- 12. Converses telefòniques
- 13. Formes de cortesia
- 14. Expressions: estat físic i d'ànim, aconsellar, suggerir, opinar i debatre
- 15. Exclamacions
- 16. El pas i l'organització del temps. Les hores i les parts del dia
- 17. La família
- 18. La ciutat i el camp
- 19. Oficis i professions
- 20. Les parts del cos
- 21. Fórmules per opinar, disculpar-se, argumentar, suggerir...
- 1. Generar, seleccionar i ordenar idees
- 2. Lligar les idees: connectors i marcadors textuals
- 3. Preparar intervencions orals
- 4. Adequar el text al receptor
- 5. Els tractaments protocol·laris
- 6. Els registres lingüístics
- 7. La puntuació
- 8. Les abreviacions
- 9. Les majúscules i les minúscules
- 10. El missatge al mòbil
- 11. El missatge de veu i la conversa telefònica
- 12. El correu electrònic
- 13. Les instruccions
- 14. La notícia
- 15. La felicitació i la invitació
- 16. La postal
- 17. La nota
- 18. L'avís
- 19. L'anunci
- 20. La carta personal
- 21. La carta formal
- 22. La descripció
- 23. La narració
- 24. L'explicació
- 25. L'argumentació
- 26. L'esquema i el resum
- 27. La predicció
- 28. Les varietats del català
- 29. El català, llengua d'Europa
- 30. El marc legal del català