Empreses lingüísticament responsables

A la Garrotxa, la responsabilitat social empresarial (RSE) és una filosofia que fa temps que moltes empreses de la zona apliquen gràcies a la feina en xarxa de diversos organismes, com ara DinàmiG, Agència d’Innovació i Desenvolupament de la Garrotxa; Turisme Garrotxa, Consell Comarcal de la Garrotxa i Ajuntament d’Olot.
El Codi de gestió sostenible de la FP Garrotxa Líder va començar a implantar polítiques de gestió socialment responsable com una fórmula per contribuir al desenvolupament sostenible del territori. Així mateix, les empreses adherides a Turisme Garrotxa també apliquen aquest Codi sempre tenint com a marc la Carta europea de turisme sostenible.
Així doncs, totes aquestes condicions que es donen a la Garrotxa fan que moltes empreses siguin responsables amb la societat i el territori que les acull. I per això només calia fer un pas més en aquesta direcció fent-hi intervenir un element que, fins aleshores, apareixia al Codi i a la Carta però quedava amagat: la llengua.
Com es va començar a treballar en el projecte
La RSE dibuixa un model d'empresa compromesa amb els valors ambientals i socials, però també culturals i lingüístics. Aquest compromís és una marca de millora contínua que distingeix aquestes organitzacions empresarials.
El Servei de Català d'Olot-la Garrotxa del CPNL es va posar en contacte, a mitjan 2014, amb Turisme Garrotxa i FP Garrotxa Líder per exposar-los un projecte nou: el de les empreses lingüísticament responsables (a partir d'ara ELR). És un projecte innovador a Catalunya que té com a objectiu incorporar conscientment la llengua en la gestió empresarial com un valor més, tant d'impacte en els mercats com de connexió amb el territori.
La proposta que el SC d'Olot-la Garrotxa va fer a Turisme Garrotxa i FP Garrotxa Líder és que demanessin a les empreses d'afegir en les seves memòries de gestió sostenible també compromisos relacionats amb la llengua.
És per això que el març del 2016 es va signar un conveni de col·laboració entre quatre organismes per tirar endavant aquest projecte pioner: l'Institut Municipal de Promoció d'Olot (actual DinàmiG), el Consell Comarcal de la Garrotxa, Turisme Garrotxa i el Consorci per a la Normalització Lingüística.
Com treballem en aquest projecte
És un treball en xarxa entre tècnics de diversos organismes i el que es vol aconseguir és que les empreses adquireixin compromisos relacionats amb el català i que incloguin la llengua dins la gestió empresarial com un element que els aporta valor i les distingeix.
El projecte consta de dos nivells, cadascun dels quals analitza 10 ítems de gestió empresarial, sempre relacionats amb llengua. Es comença fent un AUTOTEST LINGÜÍSTIC, que és una primera reflexió de l’empresa sobre la gestió lingüística que porta a terme. Després s’hi aplica l’anàlisi del nivell 1 i, si es vol continuar endavant, la del nivell 2. Cada nivell té la seva acreditació. Al cap de tres anys, les empreses són reavaluades per veure si mantenen els estàndards lingüístics a què s’han compromès.
Any 2017: empreses adherides a la primera fase del projecte
Any 2018: empreses adherides a la primera i a la segona fase del projecte
Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 1 Fase 2
Edicions El Bassegoda Hotel Restaurant la Perla
Agroturisme Mas Pineda Tosca Serveis Educatius
Cubus Immobiliària Corriol Serveis Educatius
Vol de Coloms Solfa Food-BCrek
Centre d’Equinoteràpia Marginera de la Bosa
Fase 3 Fase 4
Coaching Altitude Restaurant La Quinta Justa
DURANT EL 2020, A CAUSA DE LA PANDÈMIA, EL PROJECTE ELR S’HA ATURAT
S’ha treballat amb les empreses de l’any 2020, de les quals s’han acreditat les següents:
ACREDITACIONS ELR FASE 1 ACREDITACIONS ELR FASE 2 ACREDITACIONS ELR FASE 3
S'ha treballat amb 15 empreses, 11 de les quals s'han acreditat. Són les següents:
ACREDITACIONS ELR FASE 1 ACREDITACIONS ELR FASE 2 ACREDITACIONS ELR FASE 3
S'ha treballat amb 11 empreses, 10 de les quals s'han acreditat. Són les següents:
ACREDITACIONS ELR FASE 1 ACREDITACIONS ELR FASE 2 ACREDITACIONS ELR FASE 3
S'ha treballat amb 5 empreses, 4 de les quals s'han acreditat. Són les següents:
ACREDITACIONS ELR FASE 2 ACREDITACIONS ELR FASE 3
Per assegurar que els estàndards lingüístics que distingeixen una empresa que és lingüísticament responsable es mantenen al llarg del temps, l’acreditació ELR es reavalua cada tres anys. D’aquesta manera es garanteix que els possibles canvis en la gestió, en el personal d’atenció al públic, la ubicació mateix de l’empresa, etc. no puguin afectar la gestió lingüística responsable.
Aquest 2025, el Servei de Català d’Olot-la Garrotxa ha contactat amb les cinc empreses que havien de renovar el distintiu, tres de les quals han mantingut l’acreditació ELR.
D’altra banda, i dins la línia general de treball amb les empreses, dues més han estat analitzades i han passat el nivell 1, per la qual cosa han esdevingut, també, empreses lingüísticament responsables.
|
HAN PASSAT EL NIVELL 1
|
HAN SIGUT REAVALUADES I MANTENEN L’ACREDITACIÓ |
CNL de