Presentació del pla Ofercat per a impulsar el català als comerços de Tortosa
CNL de les Terres de l'Ebre
Les accions incidiran especialment en els comerços amb més necessitats lingüístiques
La responsable d'Estudis i Indicadors del Departament de Política Lingüística, Anna Torrijos i López, i el president del Centre de Normalització Lingüística (CNL) de les Terres de l'Ebre i segon tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Tortosa, Víctor Grau i Ferré, van presentar el dia 26 de novembre el pla Ofercat 2023-2026 per promoure l'ús del català al comerç de la ciutat de Tortosa. Aquest pla l’impulsa conjuntament el Departament de Política Lingüística, el Consorci per a la Normalització Lingüística i l'Ajuntament de Tortosa.
Entre altres accions destacades, el Pla inclou accions de formació als establiments comercials. En la seva intervenció, Torrijos va afirmar que: "El comerç de Tortosa es troba en la banda més alta pel que fa a oferta de català, per sobre de la resta de capitals del país, amb indicadors per sobre dels 80 punts en la majoria d'indicadors ". Per la seva banda, Grau va indicar que "des de l'Ajuntament i des del CNL fa anys que treballem en la línia de potenciar l'ús del català al comerç de la ciutat, en un marc sociolingüístic cada cop més complex, que fa necessari implementar accions informatives, formatives i de suport en matèria lingüística als comerciants que més ho necessiten".
El director del CNL de les Terres de l'Ebre, Jordi Duran i Suàrez, presentà el pla d'acció de l'Ofercat de Tortosa, amb el detall de les activitats que s'han desenvolupat durant el 2024 per a incidir en l'augment de l'ús del català en l'àmbit comercial amb accions formatives, informatives i de sensibilització. El pla impulsa accions específiques en àmbits comercials diversos, com el de l'alimentació, les barberies, l'hostaleria o la restauració, i fa èmfasi en els establiments que presenten els dèficits lingüístics més significatius.
Entre les línies de treball d'aquest pla destaquen els Comerços aprenents, un programa que s'adreça específicament als comerços lingüísticament més deficitaris pel que fa a l'ús del català. Consisteix en la impartició de 15 sessions de formació elemental de llengua catalana al mateix comerç a càrrec del personal tècnic del CNL de les Terres de l'Ebre. Això permetrà que el personal que es formi pugui començar a adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles. També es proporcionarà informació sobre les vies presencials i en línia per aprendre català, els ajuts existents per a la introducció del català a les empreses, s'informarà dels drets i els deures lingüístics, s'oferirà suport als comerciants a través del Servei d'Assessorament Lingüístic (SAL) i s'elaboraran i lliuraran materials de suport adaptats als diferents sectors comercials.
L'acte, retransmès en directe a través del canal de Política Lingüística de la plataforma YouTube, va comptar amb l'assistència de representants de les organitzacions del sector i de les diferents administracions implicades.
L'ús del català en les interaccions i repunt en la retolació principal
L'Ofercat estudia la presència del català al sector comercial mitjançant l'índex Ofercat, un indicador lingüístic sintètic que mesura l'oferta de llengua catalana amb una puntuació que va dels 0 als 100 punts. Segons les dades del darrer estudi (2022), l'oferta de llengua catalana al comerç de Tortosa es manté en nivells alts, amb indicadors per sobre del 75 en els usos escrits (retolació) i del 82 en els usos orals (salutació i disponibilitat lingüística en català). El català és la llengua més usada a la retolació comercial de Tortosa, amb un indicador de 75, tres punts més en l'anterior observació de l'Ofercat el 2015. També és la més usada oralment, si bé els indicadors han anat a la baixa en el període 2015-2022, amb una davallada de l'ús del català de 12 punts pel que fa a la llengua de salutació de les persones que atenen la clientela (del 94 al 82) i de 7 punts en la capacitat d'atendre en català (del 94 al 87) respecte de la darrera observació Ofercat efectuada l'any 2015.
L'evolució dels usos lingüístics al comerç reflecteix en bona mesura l'evolució demogràfica al conjunt del país, caracteritzada per una presència creixent de persones nascudes a l'estranger. L'increment de persones d'origen estranger que atenen el públic als establiments comercials de Tortosa ha anat a l'alça en els últims anys i ha passat del 5,5% al 17,1% entre 2015 i 2022.
Els valors dels indicadors referits a la presència del català del segment d'establiments atesos per persones d'origen estranger se situen sempre per sota de la mitjana del comerç de la ciutat, tant pel que fa als usos escrits (retolació) com als usos orals (llengua de salutació i disponibilitat lingüística dels dependents). Quant a la llengua escrita, l'oferta de català davalla especialment en l'apartat de retolació informativa, la més dinàmica i canviant, amb 21 punts per sota de la mitjana del comerç de la ciutat. En els textos de la retolació fixa (identificativa i horari fix), el diferencial a la baixa se situa en 13 i 14 punts, respectivament. Pel que fa als usos orals, l'oferta de català en aquesta tipologia de comerços presenta uns indicadors sensiblement per sota dels del conjunt del comerç de la ciutat. El diferencial és de 47 punts menys en els comerços atesos per persones estrangeres, quant a la llengua de salutació, i de 51 punts menys en referència a la disponibilitat lingüística en català del personal que atén el públic.
Diferències entre sectors
Les observacions de l'Ofercat permeten determinar les diferents realitats d'oferta de català que presenten els comerços en funció del sector d'activitat a què pertanyen. Quant a la disponibilitat lingüística (llengua oral), la majoria de sectors mantenen un ús de la llengua catalana per sobre de 90, si bé en els establiments d'hostaleria (68) i en les botigues d'alimentació (81) els indicadors se situen sensiblement per sota de la resta de sectors i de la mitjana del comerç de la ciutat (87).
Pel que fa a la presència del català en la retolació identificativa dels establiments (llengua escrita), hi ha quatre sectors que estan per sobre de la mitjana (75): alimentació (89), salut i estètica (89), altres (84) i equipament de la llar (77). Contràriament, la resta de sectors analitzats estan per sota de l'indicador general: tèxtil i derivats (45), finances i similars (63), restauració i hoteleria (64) i oci i formació (74). En el cas del tèxtil i derivats cal destacar que hi ha una proporció alta de retolació en altres llengües i ambivalent o sense contingut lingüístic.
Un estudi rigorós de llarga trajectòria
Els plans Ofercat són una actuació impulsada conjuntament pel Departament de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, amb els ajuntaments, per millorar la posició del català en l'entorn comercial. Es basen en els estudis Ofercat, que analitzen mitjançant tècniques d'observació l'oferta lingüística del comerç d'una ciutat, concretament la llengua escrita de la retolació de l'establiment comercial i la llengua d'atenció oral dels dependents. A través d'un procediment de mostreig per rutes aleatòries, a la ciutat de Tortosa s'ha observat una mostra de 415 establiments comercials.
El projecte Ofercat va arrencar l'any 2000, i inicialment va consistir en un conjunt d'estudis per observar de manera sistemàtica l'oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya. D'ençà de 2016, els estudis van ser complementats pels plans d'actuació, denominat plans Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada 5 anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials. L'any 2022 es van reprendre els estudis Ofercat, aturats el 2020 per la COVID-19, i des d'aleshores s'estan intensificant arreu del territori.