Promoció de l'ús

La responsabilitat lingüística en el marc de la responsabilitat social empresarial

La responsabilitat social empresarial (RSE) dibuixa un model d'empresa que aplica, en la seva gestió, un enfocament metodològic centrat en el compromís davant de temes d'interès com ara el medi ambient, les persones, la comunitat i, també, la cultura i la llengua.

Els reptes socials que les empreses tenen al davant demanen que dins la seva missió corporativa hi integrin explícitament la llengua i la cultura, i que es comprometin amb propòsits socials.

Aquelles empreses que facin de la llengua un element estratègic i d'arrelament a la comunitat on estan ubicades es construiran una imatge d'empresa innovadora, actual, responsable i compromesa, valors que les distingiran de la resta.


Les auditories lingüístiques i les empreses lingüísticament responsables (ELR)

El Centre de Normalització Lingüística de Girona ofereix un servei de diagnosi lingüística a les empreses a partir del resultat de la qual s’acredita que aquella organització és lingüísticament responsable i té en compte la llengua catalana com un element més de la seva gestió empresarial.

Abans de començar

Abans de començar aquesta diagnosi, es planteja que l’empresa faci una primera reflexió sobre la situació del català a la seva organització a partir de l'autotest lingüístic, una eina que li ofereix una primera radiografia. 

Diagnosi i acreditació

D'acord amb els resultats de l’autotest, es posa en marxa una anàlisi de deu ítems de gestió empresarial relacionats amb la llengua catalana. Després de l'anàlisi del nivell 1, si l'empresa vol aplicar una gestió més completa, s'hi efectua l'anàlisi del nivell 2. Els ítems que es comproven són els següents:

Gestió lingüística. Nivell 1. Elements d’anàlisi Gestió lingüística. Nivell 2. Elements d’anàlisi
  • Rètol exterior
  • Altra retolació informativa exterior
  • Retolació informativa interior
  • Informacions orals (megafonia, missatges contestador...)
  • Web: disponibilitat lingüística pàgina inicial
  • Xarxes socials
  • Competència oral de qui fa atenció al públic
  • Tiquets de compra, rebuts, pressupostos i factures
  • Marxandatge i publicitat
  • Comunicació escrita i contractes amb usuaris i clients
  • Retolació exterior. Aprofundiment
  • Retolació informativa interior i exterior. Aprofundiment
  • Pàgina web: pàgina inicial i contingut intern
  • Competència oral de qui fa atenció al públic Aprofundiment
  • Usos lingüístics orals i escrits
  • Perfils lingüístics i criteris de selecció de personal
  • Instruccions i informació de béns i serveis
  • Etiquetatge
  • Índex de qualitat lingüística
  • Protocol de bones pràctiques en responsabilitat lingüística

El nivell 2 aprofundeix en alguns aspectes de gestió lingüística que també s’han treballat al nivell 1 i n’introdueix de nous. Cada nivell té la seva acreditació, a la qual s’accedeix a partir d’una puntuació requerida. Les empreses poden decidir si volen passar per tots dos nivells d’anàlisi o només fer el primer.

Cada auditoria incorpora un informe de valoració amb propostes de millora, independentment de la puntuació obtinguda, per avançar sempre en la gestió lingüística i sumar valor a l’empresa.

Al cap de tres anys, les empreses són reavaluades per verificar que mantenen els estàndards lingüístics a què es van comprometre.

Treball en xarxa

Tenir el suport d’organismes aliats i teixir xarxa amb altres tècnics facilita tota la feina abans descrita. D’aquesta manera s’aconsegueix l’objectiu de les ELR, que és que les empreses tinguin eines per incorporar la mirada lingüística dins la gestió empresarial, sempre en el marc de la responsabilitat social corporativa.

En el cas de la Garrotxa, es compta amb DinàmiG, Agència d’Innovació i Desenvolupament de la Garrotxa i de Turisme Garrotxa; a Lloret, la col·laboració de Lloret Turisme ha estat fonamental.

Què hem fet l’any 2025

Aquest 2025, el Servei de Català d'Olot-la Garrotxa ha acreditat cinc empreses (tres reavaluades i dos de noves) i l'Oficina de Català de Lloret n’ha acreditat cinc més.

OLOT LLORET DE MAR
  • The Graphic Room
  • Fontfreda Pintures i Fontfreda Drogueria
  • La Fageda Fundació (ha renovat l’acreditació)
  • Ferrer Xocolata (ha renovat l’acreditació)
  • La Quinta Justa (ha renovat l’acreditació)
  • Tastets del Món
  • Traveltec
  • Hotel Anabel
  • Hotel Acapulco
  • Marmirada

Trobareu més informació de com va néixer aquest projecte a la Garrotxa, aquí.

Contacte

Si sou una empresa i voleu ser part del projecte Empreses lingüísticament responsables (ELR), poseu-vos en contacte amb el CNL de Girona per mitjà d’aquesta bústia de correu: cnlgi@cpnl.cat.

Última actualització: 11/12/25