L'exposició del 40è aniversari del TERMCAT serà a la Casa Solterra de Girona fins al 27 d'octubre
CNL de Girona
Els alumnes del Servei Local de Català de Girona visiten l’exposició del Centre de Terminologia
De llamps n'hi ha hagut sempre, el mateix Aristòtil ja en parlava i eren el símbol de deus com Júpiter, Zeus o Thor. Del mot 'llamp' en deriven paraules com 'rellamp', 'llampec', 'llampar', 'llampegar'..., però no va ser fins al segle XVIII que es va inventar l'instrument que permetia canalitzar-ne l'energia elèctrica fins a terra, el parallamps. En quin moment es va incorporar aquest nou concepte als diccionaris?
Des de fa 40 anys, el TERMCAT és l'organisme encarregat d'adaptar al català els conceptes nous que van apareixent. Parlem dels neologismes, de termes d'àmbits temàtics d'especialitat que es fixen amb criteris lingüístics per incorporar-los al diccionari normatiu i fer-ne difusió. Aquests es poden crear mitjançant mecanismes propis de la llengua, com 'parallamps', 'preescolar' o 'intel·ligència artificial', o bé manllevar-se d'altres llengües, com 'pòdcast', 'snack' o 'COVID'.
A la Casa Solterra de Girona es pot visitar fins al 27 d'octubre una exposició sobre el TERMCAT que ens mostra 40 neologismes que representen l'evolució de la societat al llarg de quatre dècades. S'hi pot descobrir l'origen de mots com 'espagat', 'grafè', 'sororitat', 'píling' o 'brollada'. Alguns alumnes del Servei Local de Català de Girona ja l'han visitada, faríeu bé d'apropar-vos-hi ben aviat.