Les xarxes de socialització en català amb entitats, una aposta per incentivar el català parlat entre l'alumnat del CNL Montserrat
CNL Montserrat
La valoració del pilotatge que en fan els alumnes i les entitats que hi han participat és positiva
Les xarxes de socialització són un espai privilegiat per garantir la pràctica diària de la llengua en contextos formals i informals i, a més, estimulen la creació de vincles personals i referents socioculturals. Per això, el CPNL va impulsar a finals del 2024 el treball amb entitats en 14 Centres de Normalització Lingüística de manera simultània i amb materials de suport comuns.
A la ciutat de Manresa, aquesta iniciativa s'ha concretat en el darrer trimestre del 2025 en dues activitats de pràctiques lingüístiques. Un total de 21 alumnes que fan el curs preparatori per examinar-se d'Elemental 3 (B1 del MERC) han pogut conèixer dues entitats que tenen un compromís ferm amb la llengua catalana i que els han ofert un context en què poder practicar oralment els seus coneixements de català.
El divendres 14 de novembre al matí es va fer una sessió d'escacs a l’SLC Manresa a càrrec de l'Escacs Catalònia Club, en què es van poder organitzar dos grups de conversa de cinc persones cada un. Després, els membres de l'entitat van fer un taller d'iniciació als escacs obert a altres alumnes del centre en què van explicar nocions bàsiques del joc i els noms i moviments de les diferents peces.
L'altra activitat es va organitzar el 28 de novembre al vespre al local d'assaig de l'Orfeó Manresà. En aquest cas, onze alumnes van poder establir converses per parelles amb cantaires de l'Orfeó i mantenir-hi una conversa una bona estona. A continuació, van poder presenciar una part del seu assaig de nadales.
Objectius de la pràctica lingüística
Aquesta pràctica oral consisteix a fer una breu entrevista formal als responsables de l'entitat o a alguns dels seus membres sobre les activitats que fan i el seu funcionament. A més de l'objectiu principal, que és que els alumnes puguin parlar català i posar en pràctica el que han après a classe en un entorn real, l'objectiu secundari és anar més enllà i oferir-los un espai de socialització en català. La idea no és tan sols donar-los l'oportunitat de conèixer la rica i diversa vida associativa i cultural manresana, sinó que s'engresquin a participar-hi per poder practicar el català i tenir un espai d'ús segur de la llengua.
Valoracions molt positives
Per valorar el grau d'aprofitament d'aquesta mena experiències per part dels aprenents de català i per conèixer les impressions de les entitats col·laboradores, s'han passat uns qüestionaris que han donat resultats encoratjadors. Totes dues entitats han valorat molt positivament l'experiència. S'han mostrat agraïdes de poder participar en el projecte i motivades per tornar-ho a fer en el futur.
Quant als alumnes, els seus comentaris també reflecteixen una bona rebuda i la utilitat de fer coneixences a la ciutat: "Em va agradar molt aquesta pràctica [...] va ser molt útil perquè vaig poder practicar català de forma espontània sense por d'equivocar-me"; "Vaig tenir molta confiança mentre xerrava. Espero que hi hagi més pràctiques com aquesta"; "Durant tota l'activitat em vaig sentir còmode. Em va permetre conèixer algú que no coneixia i que era molt interessant". "Les persones que ens atenien estaven contentes i això fa perdre la por de parlar", "Ens van rebre amb atenció i amabilitat i vam poder practicar molt i conèixer més sobre les activitats de Manresa".
Entitats col·laboradores
En els darrers mesos l’SLC Manresa s'ha posat en contacte amb diverses entitats de la ciutat per proposar-los de participar en aquest projecte. En els pròxims trimestres es podran anar concretant noves pràctiques, que ben segur ajudaran els alumnes a integrar-se en el teixit social manresà.
Per a les entitats, col·laborar en aquestes pràctiques no solament els dona l'oportunitat d'incorporar nous membres i de cohesionar persones de diversos orígens i identitats a través de la llengua, sinó que fa visible i efectiu el seu compromís amb la vitalitat i l'ús del català.
Si la vostra entitat està interessada a col·laborar i participar-hi, podeu posar-vos en contacte amb l’SLC Manresa a través del correu dinamitzacio.manresa(ELIMINAR)@cpnl.cat o telèfon 634 757 344.