El CPNL impulsa el català al comerç del Vendrell amb un pla d’accions estratègiques i formació als establiments

CNL de Tarragona

Ús professional

El Pla Ofercat ha estat dissenyat i executat pel CPNL en col·laboració amb el Departament de Política Lingüística i l'Ajuntament del Vendrell i la implicació dels agents econòmics locals

Reunió de l'equip de treball al Vendrell

La regidora de Cultura de l'Ajuntament del Vendrell, Sílvia Vaquero, i la directora del Centre de Normalització Lingüística de Tarragona, Rosa M. Ibarz, han presentat el Pla Ofercat per promoure l'ús del català al comerç del Vendrell, que impulsen conjuntament el Departament de Política Lingüística, el Consorci per a la Normalització Lingüística i l'Ajuntament del Vendrell. L'acte de presentació ha tingut lloc el 19 de novembre a les 10 del matí a la seu de l'Oficina de Català (OC) del Vendrell i hi han assistit tècnics l'Ajuntament i representants d'organitzacions comercials.

El Pla comptarà amb la col·laboració dels agents econòmics locals i incidirà en l'ús del català en l'àmbit comercial amb accions formatives, informatives i de sensibilització. S'impulsaran accions específiques en àmbits com la restauració i el petit comerç i es farà èmfasi en els establiments que presentin els dèficits lingüístics més significatius. 

Entre les línies de treball d'aquest Pla destaquen els Comerços aprenents, un projecte formatiu que s'adreça específicament als comerços lingüísticament més deficitaris pel que fa a l'ús del català. Consisteix en una formació bàsica de llengua catalana de 15 sessions de durada, que s'imparteix al mateix comerç a càrrec d'un tècnic de l'OC del Vendrell. Aquesta acció formativa permetrà que el personal assistent pugui adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles.  

Els resultats de l'Estudi Ofercat

L'Estudi Ofercat presentat recull les observacions fetes 301 establiments comercials del municipi del Vendrell durant el darrer trimestre del 2024. Segons l'Estudi, el 24,4 % de les persones que atén el públic en els establiments observats inicia la conversa en català i fins a un 66,4 % continua parlant en català quan els clients se'ls dirigeix en aquesta llengua. En canvi, un 32,9 % continua en castellà tot i que els clients hagin començat la conversa en català. L'Estudi també recull dades sobre la llengua escrita a través de l'observació de la retolació de cada establiment comercial. S'obtenen dades de la retolació identificativa, que indica el nom de l'establiment i l'activitat principal; la retolació informativa, que recull els cartells de l'aparador; i la retolació horària.  

Així, al municipi del Vendrell, un 60,9 % dels establiments té la retolació identificativa en català i un 46,7 % hi tenen la retolació informativa. En aquest context, pel que fa al compliment de la Llei de política lingüística, el 84,4 % s'hi adequa pel que fa a la retolació identificativa i el 72,9 % respecte de la retolació horària. 

Pel que fa a l'activitat comercial es constaten algunes particularitats per sector. Per exemple, pel que fa a la llengua de salutació, només als sectors de l'oci i la formació i al de les finances el percentatge de persones que atenen en els comerços i han saludat en català voregen el 50%; a la resta de sectors el percentatge és inferior. I pel que fa a la disponibilitat lingüística, aquesta creix respecte a la salutació i obté percentatges per sobre del 60 % en tots els sectors menys en el de la restauració i hoteleria, on el 44,3% dels establiments s'han adaptat al català. 

Les actuacions del Pla Ofercat 

Els resultats de l'Estudi Ofercat 2024 s'han concretat en un Pla d'accions estratègiques impulsat per l'Oficina de Català del Vendrell del Centre de Normalització Lingüística de Tarragona amb la col·laboració de l'Ajuntament del Vendrell, que té com a objectiu principal incrementar l'ús del català als comerços. El Pla Ofercat planteja un seguit d'actuacions per a promoure promouen la sensibilització i l'ús actiu de la llengua, i per a facilitar el coneixement de la legislació lingüística als establiments comercials del municipi.

L'OC del Vendrell ja està duent a terme visites als establiments comercials del municipi durant aquest 2025, en què se'ls presenta la carta de serveis específics per a l'àmbit comercial i s'informa dels drets i els deures lingüístics. Entre aquests serveis, destaquen el servei de revisió i traduccions de documents (com cartes del menú) i els serveis de formació del programa Comerços Aprenents. També es preveu enviar informació a tots els bars i restaurants i treballar amb els diferents departaments de l'Ajuntament i les associacions de comerciants per garantir el coneixement del marc legal per part del sector i altres actuacions de sensibilització.

L'índex Ofercat

L'Estudi Ofercat permet estudiar l'evolució de l'ús del català al comerç amb l'índex Ofercat, un indicador lingüístic sintètic que mesura l'oferta de llengua catalana de 0 a 100. Al Vendrell, l'índex Ofercat ha obtingut una puntuació de 71 punts en la retolació identificativa, 29 punts en la llengua de salutació i 67 en la disponibilitat lingüística en català, uns resultats que situen el català per sota dels resultats obtinguts l'any 2016, en què la retolació identificativa va obtenir 80 punts, la llengua de salutació, 53, i la disponibilitat lingüística, 68. Tot i això, en el cas dels comerços regentats per persones d'origen estranger hi ha una millora d'entre 3 i 4 punts els usos orals.

Un projecte rigorós de llarga trajectòria

Els Plans Ofercat són una actuació impulsada pel Consorci per a la Normalització Lingüística amb els ajuntaments, per millorar la posició del català al sector comercial. Es basen en els Estudis Ofercat, impulsats pel Departament de Política Lingüística, que analitzen mitjançant tècniques d'observació l'oferta lingüística del comerç d'una ciutat, concretament la llengua escrita de la retolació de l'establiment comercial i la llengua d'atenció oral dels dependents.

El projecte Ofercat va arrencar l'any 2000 i, inicialment, va consistir en un conjunt d'estudis per observar de manera sistemàtica l'oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya. D'ençà de 2016, els estudis es van complementant amb els plans d'actuació, anomenats Plans Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i Plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada cinc anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials d'arreu del país.

Vols compartir aquesta notícia?