El CPNL impulsa el català al comerç de Vilanova i la Geltrú amb el Pla Ofercat 2025-2029

CNL de l'Alt Penedès i el Garraf

Ús professional

El pla, que preveu accions estratègiques i de formació als establiments del municipi, s'ha presentat a la capital del Garraf

La regidora de Cultura i Llengua de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Eva Bolaño; la coordinadora de Dinamització del Centre de Normalització Lingüística (CNL) de l'Alt Penedès i el Garraf, Teresa Tort, i la tècnica del Servei de Foment de l'Ús del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), Alba Travé, han presentat el Pla Ofercat 2025-2029 per promoure l'ús del català al comerç de Vilanova i la Geltrú. El projecte l’impulsen conjuntament el Departament de Política Lingüística (DPL), el CPNL i l'Ajuntament vilanoví. El pla s'ha elaborat a partir de les necessitats detectades en l'Estudi Ofercat 2024, encarregat pel DPL de la Generalitat de Catalunya.

A l'acte, que ha tingut lloc a la Sala Crea&Co de l'edifici Neàpolis, hi han assistit una vintena de persones, entre les quals diversos tècnics municipals de Cultura i Llengua i dels serveis de Promoció Econòmica; representants d'organitzacions del sector, com ara Viu Comerç, el Gremi d'Hostaleria de Vilanova i la Geltrú i el Servei d'Iniciatives Econòmiques de la Mancomunitat Penedès Garraf, i també membres de l'Equip de Llengua i Interculturalitat dels Serveis Educatius del Garraf.

Col·laboració

El Pla comptarà amb la col·laboració dels departaments municipals que treballen amb el sector comercial i dels agents econòmics locals i incidirà en l'ús del català en aquest àmbit amb accions formatives, informatives i de sensibilització. S'impulsaran accions específiques per a establiments de restauració i per al petit comerç i es farà èmfasi en els punts de venda que presentin els dèficits lingüístics més significatius.

Entre les línies de treball d'aquest Pla destaquen els Comerços aprenents, un projecte formatiu que s'adreça específicament als comerços lingüísticament més deficitaris pel que fa a l'ús del català. Consisteix en una formació bàsica de llengua catalana de 15 sessions de durada, que s'imparteix al mateix comerç a càrrec de personal tècnic del Servei de Català. Aquesta acció formativa permetrà que els treballadors de l'establiment puguin adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles.

És la segona vegada que es fa un Estudi Ofercat i s'impulsa un Pla Ofercat a Vilanova i la Geltrú. El primer Estudi es va presentar el gener de 2020 i durant els quatre anys següents s'han impulsat accions de foment de l'ús del català diverses en l'àmbit de la restauració i el comerç. D'altra banda, el CNL de l'Alt Penedès i el Garraf també està treballant actualment plans Ofercat a Vilafranca del Penedès i a Sitges.

Estudi Ofercat

L'Estudi Ofercat presentat recull les observacions fetes en 472 establiments comercials del municipi de Vilanova i la Geltrú durant el darrer trimestre del 2024. Segons l'Estudi, el 43,1 % de les persones que atenen el públic en els establiments observats inicien la conversa en català i fins a un 74,7 % continuen parlant en català quan els clients se'ls dirigeixen en aquesta llengua. En canvi, un 23,4 % continuen en castellà tot i que els clients hagin començat la conversa en català.

L'Estudi també recull dades sobre la llengua escrita a través de l'observació de la retolació dels establiments comercials. S'obtenen dades de la retolació identificativa, que indica el nom de l'establiment i l'activitat principal; la retolació informativa, que recull els cartells de l'aparador, i la retolació horària.

Així, a Vilanova i la Geltrú, un 66,9 % dels establiments té la retolació informativa en català i un 57,9 % hi tenen la retolació identificativa. En aquest context, pel que fa al compliment de la Llei de política lingüística, el 89,5 % s'hi adequa pel que fa a la retolació identificativa i el 86,3 % respecte de la retolació horària.

Pel que fa a l'activitat comercial es constaten algunes particularitats per sector. Concretament, en el sector de la restauració, en l'estudi de 2024 només un 20,9 % del personal usa català en la salutació inicial, tot i que un 60,4 % s'adequa al català si el parla el client.

Actuacions del Pla Ofercat

Els resultats de l'Estudi Ofercat 2024 s'han concretat en un pla d'accions estratègiques impulsat pel Servei de Català amb la col·laboració de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, que té com a objectiu principal incrementar l'ús del català als comerços. El Pla Ofercat planteja un seguit d'actuacions per a promoure la sensibilització i l'ús actiu de la llengua, i per a facilitar el coneixement de la legislació lingüística als establiments comercials del municipi.

L'Oficina de Català durà a terme 70 visites als establiments comercials del municipi durant aquest 2025, en què se'ls presentarà la carta de serveis específics per a l'àmbit comercial i s'informarà dels drets i els deures lingüístics. Entre aquests serveis, destaquen el Servei d'Assessorament Lingüístic (SAL), les sessions de Comerços aprenents i les sessions de sensibilització lingüística.

Projecte rigorós de llarga trajectòria

Els Plans Ofercat són una actuació impulsada pel CPNL amb els ajuntaments, per millorar la posició del català al sector comercial. Es basen en els Estudis Ofercat, impulsats pel DPL, que analitzen mitjançant tècniques d'observació l'oferta lingüística del comerç d'una ciutat, concretament la llengua escrita de la retolació de l'establiment comercial i la llengua d'atenció oral dels dependents.

El projecte Ofercat va arrencar l'any 2000, i inicialment va consistir en un conjunt d'estudis per observar de manera sistemàtica l'oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya. D'ençà de 2016, els estudis es van complementant amb els plans d'actuació, anomenats Plans Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i Plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada cinc anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials d'arreu del país.

Vols compartir aquesta notícia?