Difusió del patrimoni local. La relació entre Roses i el mar a partir d’elements patrimonials, a càrrec de Josep M. Barris, arxiver municipal

CNL de Girona

Activitats complementàries

Alumnes i parelles lingüístiques han gaudit d'una passejada guiada i comentada arran de mar, a patir dels elements patrimonials aixecats a la vora del mar al llarg del temps, a càrrec de Josep M. Barris, arxiver municipal

Hem resseguit un tram del passeig Marítim de Roses, entre la plaça on hi ha l'escultura "Els visitants" i la Riera Ginjolers, al llarg del qual hem localitzat una sèrie d'elements patrimonials que ens han permès caracteritzar la població. Les explicacions de l'arxiver s'ha alternat amb lectures de textos dedicats a Roses que han llegit els alumnes del curs Grup de Conversa Elemental. Així, s'han llegit fragments d'obres de David Cirici, Àngel Burgas, Ignasi Aragay, Lluís Buscató, Xavier Febrés i Josep Pla, que formen part de l'itinerari literari Roses, el número 23 de la col·lecció d'itineraris literaris autoguiats que edita la Càtedra de Patrimoni Literari Maria Àngels Anglada - Carles Fages de Climent. D'aquesta manera, hem conegut una mica millor la Roses turística, la marítima, la comercial, la monumental, o la Roses amagada, entre d'altres. Ha quedat clar que les coses ens expliquen coses.

A partir de les explicacions d'aquests espais emblemàtics de Roses, els alumnes han omplert un qüestionari relacionat amb tot allò que han escoltat, d'acord amb el seu nivell de llengua. Aquest qüestionari es revisarà i comentarà posteriorment a l'aula. 

Aquesta sortida ens ha guiat per la història de Roses i ens ha ajudat a entendre una mica més la vila d'acollida del nostre alumnat. Familiaritzar els alumnes nouvinguts amb els espais de la població fa que se sentin més vinculats al lloc de residència. Aprendre llengua en contextos no formals aporta significativitat a l'aprenentatge i fa percebre la necessita d'aprendre-la per usar-la.

Activitats d'aquests tipus també suposen cohesionar el grup, i motivar-lo i engrescar-lo a sortir de l'aula a treballar la llengua catalana, a més de fomentar el coneixement i la història del nostre territori, amb la inestimable col·laboració de l'Arxiu Municipal de Roses.

Vols compartir aquesta notícia?