El Servei de Català inicia la campanya ‘Comerços aprenents’ a Vilafranca

CNL de l'Alt Penedès i el Garraf

Ús professional

La campanya facilita un aprenentatge bàsic de català a persones nouvingudes que treballen de cara al públic, en unes sessions que es fan als comerços mateix. A Vilafranca del Penedès s'ha iniciat en dos establiments Carrefour Express. Per reforçar l'aprenentatge, cal que la clientela s'adreci en català a les persones que estan seguint el procés als establiments comercials

Al comerç mateix

La iniciativa 'Comerços aprenents' és una proposta del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) que facilita que els establiments comercials on treballen persones que fa poc que viuen a Catalunya puguin fer una atenció bàsica en català a la clientela. Com que, a causa dels horaris laborals, és freqüent que aquestes persones no puguin assistir a cursos de català, les sessions es fan als comerços i així no cal que es desplacin per seguir-les.

L'objectiu de la campanya és incrementar l'ús del català en l'atenció oral en els comerços que tenen treballadors amb molt poca o nul·la competència en aquesta llengua. Per això, el Servei de Català de Vilafranca i l'Alt Penedès els ofereix formació específica en forma de píndoles breus sobre fraseologia i vocabulari específic del seu comerç (salutacions, comiats, numerals per indicar els preus, frases que poden usar per atendre els clients, etc.). A més a més, també s'aprofita la sessió per tractar-hi alguns aspectes sobre els avantatges que comporta per al comerciant el fet d'atendre la clientela en català. Tot plegat, agrupat en 10 sessions d'uns 15 minuts de durada, que es fan en horari comercial i als comerços mateix.

Dos establiments Carrefour Express

A Vilafranca, aquest projecte es va iniciar en col·laboració amb l'Ajuntament, a partir dels resultats de l'estudi Ofercat sobre l'ús del català al comerç que es va portar a terme el 2018. A finals de l'any passat es va iniciar l'observació dels establiments comercials on treballen persones d'origen estranger per detectar els que tinguessin mancances lingüístiques a l'hora d'atendre el client en català. A partir d'aquesta informació, es va elaborar una llista de més de 100 establiments, dels quals es van prioritzar una trentena de comerços dedicats a l'alimentació. D'aquests, les tècniques del Servei de Català en van visitar quatre, tots ells supermercats de franquícies diferents, i finalment han concretat la proposta amb dos establiments Carrefour Express: el supermercat del carrer de Santa Digna i el del carrer dels Ferrers. En aquests establiments, ja s'han iniciat les 10 sessions, que acabaran al mes de juny, amb un total de 12 treballadors assistents distribuïts en 4 grups.

Català al sector econòmic

L'estudi Ofercat (2018) va ressaltar que, pel que fa a l'atenció al públic en català, els establiments atesos per persones d'origen estranger tenien uns resultats molt més baixos que els regentats per població autòctona: si el 90% d'establiments autòctons iniciaven la conversa en català, en el cas d'establiments atesos per persones estrangeres aquestes xifres es reduïen al 2%. Pel que fa a la llengua en què continuaven la conversa, la proporció era del 96% a 12,5%.

L'Ofercat s'emmarca en l'agenda de foment del català en el món de l'empresa i el comerç, que, amb el segell genèric 'Català i empresa, ja estàs al dia?', impulsa la Secretaria de Política Lingüística amb el CPNL, que en fa el desplegament territorial.

El projecte "Comerços aprenents" s'inscriu també en el marc de les accions de política lingüística que vinculen l'aprenentatge de català a l'ús efectiu per afavorir la presència d'aquesta llengua en els diversos àmbits socials on és deficitari i per facilitar-ne, alhora, el coneixement. Actualment, s'està duent a terme en una vintena de ciutats més: Badalona, Barcelona, Cerdanyola del Vallès, Cornellà, Granollers, Lleida, Manresa, Mataró, Santa Coloma de Gramenet, Tarragona i Terrassa, entre altres.

Vols compartir aquesta notícia?