El CPNL clou el procés d'inscripcions amb una xifra rècord de més de 41.000 alumnes
Les millores organitzatives i l'atenció presencial i en línia han permès gestionar amb èxit la inscripció més gran de la història
El Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) ha tancat el període d'inscripcions del primer trimestre amb una oferta de més de 43.000 places i amb més de 41.000 persones inscrites en algun dels 1.900 cursos de català disponibles, unes xifres històriques per al CPNL.
Fruit de l'aplicació del pla de xoc d'ensenyament del català impulsat per la conselleria de Política Lingüística, en aquest trimestre s'ha assolit un creixement del 15 % de l'oferta de places i d'un 17 % dels cursos. Aquest pla també ha permès contractar 63 nous professors i convertir 131 jornades parcials en jornades completes.
L'augment de l'oferta també es materialitza en una significativa extensió territorial dels cursos. D'una banda, s'ha ampliat l'oferta a 27 noves poblacions com Tona, Piera, Tremp, Sort, Begur o les Franqueses del Vallès. D'una altra, 8 centres de normalització lingüística han pogut obrir nous punts d'atenció en el seu àmbit territorial. Per exemple, a Barcelona, s'ha ampliat l'oferta de cursos a tots els districtes, especialment a Ciutat Vella, Sant Martí i Nou Barris, inclosos barris com la Trinitat, el Bon Pastor i Ciutat Meridiana.
A banda de l'extensió territorial, també ha crescut l'oferta de cursos de tots els nivells i modalitats, especialment en els nivells A1 i A2, en què s'ha potenciat la formació presencial i la franja d'horari del vespre, que sol ser la més sol·licitada en aquest nivell.
A banda d'augmentar l'oferta pròpia, el CPNL també col·labora amb altres agents per fer créixer les possibilitats d'estudiar català. Un exemple és la coordinació de cursos de C2 amb, entre altres, CCOO-Fundació Paco Puerto, el Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, l'Associació de Mestres Rosa Sensat i el CSIF.
Més dies d'inscripció i més atenció a l'usuari
La inscripció del primer trimestre ha introduït alguns canvis organitzatius que han permès gestionar de forma més eficient i sense incidències destacades tot el procés. El primer canvi respecte del 2024 és que s'han ampliat els dies hàbils per inscriure's i se n'han reservat alguns per als cursos amb més demanda. Això ha permès reduir els temps d'espera en les puntes d'inscripció.
El segon aspecte destacable són les millores tècniques implementades a l'aplicació informàtica de la matrícula, que han garantit un funcionament sense incidències. Per millorar l'experiència de l'usuari i garantir l'estabilitat de la plataforma, s'ha implementat un sistema dinàmic que regula el nombre d'usuaris simultanis amb accés a l'aplicació. A més, s'han aplicat altres mesures efectives en coordinació amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat (CTTI).
També s'han incorporat millores en l'atenció presencial, com la contractació de 47 persones distribuïdes en 31 punts d'atenció per ajudar els alumnes que necessiten més suport per inscriure's. A més, les oficines d'atenció a la ciutadania de la Generalitat a Tortosa, Manresa i el Palau Marc de Barcelona han ofert suport els dies de màxima afluència. A part, també s'han adequat alguns espais, com el del Centre de Normalització Lingüística de Lleida per tal de fer més còmode l'atenció presencial a l'usuari.
La comunicació i el suport en línia i a distància també han incorporat novetats importants. D'una banda, s'han publicat al web del CPNL guies ràpides d'inscripció en línia en català, castellà, anglès i francès. A més, el telèfon d'atenció a la ciutadania 012 ha donat suport a la resolució de dubtes dels usuaris durant tot el procés. Es tracta d'una via de suport que va començar a les inscripcions d'estiu i que s'ha consolidat el primer trimestre del nou curs, amb un volum de trucades rebudes molt més alt.
També s'han aplicat diferents millores en la difusió de la informació al web i les xarxes, així com en la comunicació de possibles incidències. Part dels canvis implementats al web del CPNL s'han fet gràcies a diverses proves prèvies coordinades per la Direcció General de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana. Les propostes de millora resultants d'aquestes proves ja s'estan incorporant al sistema de manera progressiva.
CNL de l'