Curs de català bàsic B2

Aprenentatge

Dossier d'aprenentatge per a un segon curs de català que segueix l'enfocament comunicatiu encetat pel Curs de català bàsic B1. Ara, a més de posar l'èmfasi en la presentació de l'entorn sociocultural, es pretén fomentar l'autonomia dels aprenents. Per això, el material incorpora estratègies d'autoaprenentatge i eines d'autoavaluació amb l'objectiu de generar reflexions sobre el procés d'aprenentatge.

La major part dels aprenents del nivell bàsic 2 (B2) de català són persones nouvingudes que poden haver fet 45 hores de català (el nivell B1) i que estan a punt d'assolir -o ja han assolit- el Nivell Inicial o Breakthrough que es descriu al Marc europeu comú de referència per a les llengües del Consell d'Europa 2001, traduït i adaptat al català per la Generalitat de Catalunya, el Gover d'Andorra i el Govern de les Illes Balears l'any 2003. En aquest nivell els aprenents encara estan en procés d'adquirir un repertori de fórmules bàsiques, però ja poden llançar-se a parlar per poder assolir el Nivell Bàsic o Waystage.

El Curs de català bàsic B2 ha volgut representar la diversitat de la societat actual i fomentar que els aprenents la facin sortir a l'aula, convidant-los a aportar els seus coneixements culturals i les seves experiències. Aprendre a conviure amb aquesta diversitat, a conèixer-la, a respectar-la i a estimar-la són objectius prioritaris d'aquest material pedagògic.

El Curs de català bàsic B2 s'estructura en 11 unitats -pensades per fer un curs de 45 hores-, que s'han elaborat seguint el programa del nivell Bàsic 2 de la Secretaria de Política Lingüística. Al final de cada unitat, l'apartat Tu mateix proposa exercicis autocorrectius que els aprenents poden fer pel seu compte. El dossier també conté la secció Miscel·lània amb activitats complementàries de cada unitat, un annex gramatical, un solucionari i la transcripció dels textos orals.

Unitats


1. Tal com som

Intercanviar informació sobre dades personals bàsiques i sobre les diverses maneres d'organitzar les activitats quotidianes de les persones.
Associacions i clubs esportius

2. Personatges
Saber donar les dades biogràfiques bàsiques d'una persona i descriure-la físicament i de caràcter d'una manera senzilla.
Personalitats. Indumentària. Canals de televisió: Barcelona TV

3. Això és casa meva
Saber descriure les característiques de la casa on es viu i de l'entorn més proper. Saber afrontar un canvi d'habitatge (anuncis de lloguer, preus, agències immobiliàries).
Districtes i barris. Serveis i entorn sociocultural. Paisatge urbà

4. Dietari electrònic
Parlar de les experiències personals i d'aficions en el present i en el passat. Expressar opinions.
Internet i dietaris electrònics. Cançons en català. Jocs, esports i celebracions

5. Vull estudiar
Saber demanar i donar informació sobre formació, centres d'ensenyament i els requisits necessaris per inscriure's a un curs.
Ensenyament reglat i no reglat: universitats, formació d'adults, cursos i tallers

6. Canvi de feina
Saber afrontar la situació de buscar o canviar de feina: elaborar un currículum bàsic, escriure una sol·licitud de feina i assajar una entrevista de selecció laboral.
Ofertes i demandes laborals. Hisenda i impostos. Horaris laborals

7. Vida saludable
Saber afrontar temes relacionats amb la salut del cos: estat físic, esports, dolences i hàbits alimentaris.
Hàbits alimentaris i esportius. Sanitat, farmàcies i medicaments

8. Omplir els calaixos
Saber donar indicacions per moure's per un edifici. Comprar i vendre, especialment objectes de cuina, roba de taula i llit.
Botigues i centres comercials

9. Cuina per a tothom
Descriure un ingredient, com està empaquetat i com s'ha de conservar. Instruccions per elaborar un plat.
Ingredients, receptes i tradicions gastronòmiques

10. Agenda cultural
Saber demanar i donar informació bàsica sobre esdeveniments culturals, els llocs on es celebren i el mitjans de transport per arribar-hi.
Teatres, festivals, museus i propostes de lleure

11.Sortim d'excursió
Saber negociar i consensuar una sortida fora de la ciutat, el recorregut, el mitjà de transport i les activitats que s'hi faran.
Llocs d'interès turístic, clima, itineraris

Centre de Normalització Lingüística de Barcelona

Vols compartir aquesta publicació?