La primavera, la sang altera
Ets i Uts. Píndoles de llengua
Expressions
Recull de dites i refranys sobre la primavera

Núm.372// Ara que ja ens comencem a acomiadar de l'hivern arriba la primavera, una de les estacions més esperades de l'any. Ens fa oblidar els mesos de fred i ens recorda que l'estiu ja el tenim més a prop. Ens agrada perquè el dia s'allarga i la natura reneix. Astronòmicament, donem pas a la primavera el dia 20 de març, que és quan comença l'equinocci i acaba el 20 de juny, amb el solstici d'estiu.
Aquesta època de l'any també recull moltes dites i refranys alguns dels quals fan referència a la influència de l'hivern, sobretot el dia de La Candelera, el 2 de febrer, ja que és un bon indicador de com serà aquesta estació: "L'hivern dona les cartes i la primavera fa el joc", "Hivern fred, primavera regalada", "Hivern rigorós, primavera de gos", "Bella Candelera, lletja primavera", "Si l'hivern primavereja la primavera hiverneja", "Mal hivern, primavera d'infern", "El mal hivern de la primavera fa govern".
D'altres parlen de la influència de la primavera en el nostre estat d'ànim: "La primavera, la sang altera", "Alegre com una primavera". També en trobem que parlen del temps canviant i inestable que hi pot haver durant aquests mesos: "Tramuntana de primavera, pluja al darrere", "Pasqua nevada, primavera gelada", "Si trona per la Mare de Déu de març, la primavera és freda", "Falsa primavera enganya el bestiar". L'arribada de les orenetes i les flors són senyals inequívocs que el temps primaveral s'acosta: "Oreneta primerenca, primavera calorenca", "Oreneta arribada, primavera començada", "Els ocells tornen a cantar, la primavera acaba d'arribar", "Una flor no fa estiu, ni dues primavera". També en trobem de relacionades amb el camp: "Primavera tardana, fa créixer el blat a la sala", "Aigua de primavera, si no és torrencial, omple la panera", "Arròs de primavera, per l'herba és fem".
La primavera és l'època de l'any amb més connotacions positives. Quan diem que algú és a la primavera de la vida volem dir que és jove i que té un futur per davant. I quan deixem enrere la primavera, també tenim dites i refranys per acomiadar-la: "Sant Joan arribat, la primavera ha passat", "San Joan i Sant Pere: adeu, primavera", "Pel juliol, la primavera està de dol".
Sabem, doncs, que una flor no fa estiu, ni dues primavera, però gaudim del bon temps, de l'esclat de vida al camp, als prats i als jardins. Aprofitem l'allargament del dia i de la claror, però sobretot que plogui! Perquè la primavera també és l'estació de l'any de l'aigua i és l'aigua d'aquests mesos la que ens ha d'anar bé per omplir pantans, rius i rieres!
CNL d'Osona