El Voluntariat per la llengua celebra el seu 20è aniversari amb més de 800 participants i col·laboradors de tot Catalunya

En 20 anys, el programa ha creat més de 175.000 parelles lingüístiques que han fet que els aprenents se sentin més confiats a l'hora de parlar en català

Consellera Garriga: "L'objectiu és que el català es parli, i tots vosaltres sou uns referents a l'hora de parlar i també d'escoltar"

El programa de parelles lingüístiques Voluntariat per la llengua (VxL) ha celebrat el seu 20è aniversari, en un acte que ha reunit més de 800 persones, majoritàriament participants de les parelles lingüístiques de tot Catalunya, així com col·laboradors del programa. La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha participat en la celebració, que va tenir lloc ahir al vespre al Teatre Nacional de Catalunya (TNC).

Al vestíbul del TNC, els convidats han visitat l'exposició "Quan parles fas màgia" del Voluntariat per la llengua i una exposició sobre Mercè Rodoreda. Durant la recepció, s'han repartit obsequis de marxandatge del Voluntariat per la llengua i el mag Eduard Juanola ha sorprès els assistents amb jocs de màgia en directe com els que protagonitza en la col·lecció de vídeos Màgia per conversar, recurs audiovisual per fomentar la conversa en les trobades que fan les parelles lingüístiques.

La consellera Garriga ha felicitat tots els participants, institucions, entitats i establiments que han fet possible un èxit tan gran i continuat: "L'objectiu és que el català es parli, i tots vosaltres sou uns referents a l'hora de parlar i també d'escoltar". Garriga també ha agraït a les parelles lingüístiques la seva implicació: "Uns aprenents que veniu d'arreu del món i que heu volgut aprendre el català. I uns voluntaris que estimeu tant la nostra llengua, que heu decidit destinar una hora a la setmana per ajudar a algú que no coneixeu a practicar-la". "De ben segur que n'han sortit moltíssimes històries d'amistat", ha afegit.

Posteriorment, els assistents a la celebració han gaudit de la representació de l'obra La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda i dirigida per Carlota Subirós. L'acte, en què també han participat el secretari de Política Lingüística, F. Xavier Vila, el delegat del Govern a Barcelona, Joan Borràs; la secretària d'Atenció Sanitària i Participació, Carme Bertral i la gerenta del CPNL, Gemma Vázquez, a més d'altres directors generals, directors territorials i representants municipals, ha acabat amb una bufada d'espelmes d'aniversari i amb els participants fent-se fotos de record en el fotoreclam.

20 aniversari del Voluntariat per la llengua

El Voluntariat per la llengua és el programa de parelles lingüístiques de la Secretaria de Política Lingüística que gestiona territorialment el Consorci per a la Normalització Lingüística. Al llarg de 20 anys, s'han creat més de 175.000 parelles lingüístiques i s'han acumulat més de 3 milions d'hores de conversa en català, que han fet que els aprenents se sentin més confiats a l'hora de parlar-lo i han contribuït a l'ús de la llengua.

L'any 2017 es va posar en marxa la modalitat virtual (les parelles fan les trobades per videoconferència) i des d'aleshores ja s'han creat més de 12.000 parelles lingüístiques.

El VxL ha comptat amb la col·laboració de més de 12.000 entitats i establiments col·laboradors (9.227 establiments i 2.778 entitats).

Progressivament, el VxL s'ha anat introduint a diferents àmbits, com ara l'empresa, la sanitat, la justícia, l'esport, l'educació i la cultura, la diversitat funcional i la diversitat religiosa, i s'ha adaptat a les necessitats particulars d'aquests col·lectius.

El programa Voluntariat per la llengua va ser reconegut per la Comissió Europea l'any 2005 com una de les 50 millors pràctiques d'aprenentatge d'una llengua en el marc de la Unió Europea.

Vols compartir aquesta nota de premsa?