El CPNL impulsa el català al comerç de la Seu d'Urgell amb el Pla Ofercat 2025-2029
El Pla preveu accions estratègiques i de formació als establiments del municipi
La directora del CNL de Lleida, Balbina Escolà, ha presentat el Pla Ofercat per promoure l'ús del català al comerç de la Seu d'Urgell, que impulsen conjuntament el Departament de Política Lingüística, el Consorci per a la Normalització Lingüística i l'Ajuntament de la Seu d'Urgell. L'acte de presentació ha tingut lloc el 5 de desembre a les 11 h a l'Ajuntament de la Seu d'Urgell, en presència de l’alcalde del municipi, Joan Barrera, de la 3a tinent d’alcalde, Sílvia Moreno, i de Mireia Font, gerent del Consorci GAL Alt Urgell – Cerdanya.
El Pla vol comptar amb la col·laboració dels agents econòmics locals i incidirà en l'ús del català en l'àmbit comercial amb accions formatives, informatives i de sensibilització. S'impulsaran accions específiques en àmbits com la restauració i la retolació i es farà èmfasi en els establiments que presentin els dèficits lingüístics més significatius.
Entre les línies de treball d'aquest Pla destaquen els Comerços aprenents, un projecte formatiu que s'adreça específicament als comerços lingüísticament més deficitaris pel que fa a l'ús del català. Consisteix en una formació bàsica de llengua catalana de 15 sessions de durada, que s'imparteix al mateix comerç a càrrec d'un tècnic del Servei Comarcal de Català de l'Alt Urgell. Aquesta acció formativa permetrà que el personal assistent pugui adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles.
Els resultats de l'Estudi Ofercat
L'Estudi Ofercat presentat recull les observacions fetes en 181 establiments comercials del municipi de la Seu durant el darrer trimestre del 2024. Segons l'Estudi, el 68,5 % de les persones que atén el públic en els establiments observats inicia la conversa en català i fins a un 83,7 % continua parlant en català quan el client se'ls dirigeix en aquesta llengua. En canvi, un 15,7 % continua en castellà tot i que els clients hagin iniciat la conversa en català.
L'Estudi també recull dades sobre la llengua escrita a través de l'observació de la retolació de cada establiment comercial. S'obtenen dades de la retolació identificativa, que indica el nom de l'establiment i l'activitat principal; la retolació informativa, que recull els cartells de l'aparador; i la retolació horària.
Així, al municipi de la Seu d'Urgell, un 83,7 % dels establiments té la retolació identificativa en català i un 64,2 % hi tenen la retolació identificativa. En aquest context, pel que fa al compliment de la Llei de política lingüística, el 91,1 % s'hi adequa pel que fa a la retolació identificativa i el 88,5 % respecte de la retolació horària.
Pel que fa a l'activitat comercial es constaten algunes particularitats per sector. Per exemple, pel que fa a la retolació identificativa, els rètols en català en el sector de l'alimentació representen el 87,1 %, mentre que al sector oci i formació l'ús del català és força limitat i només és present en el 40 % dels rètols.
Les actuacions del Pla Ofercat
Els resultats de l'Estudi Ofercat 2024 s'han concretat en un pla d'accions estratègiques impulsat pel Servei de Català de l'Alt Urgell del Centre de Normalització Lingüística de Lleida, amb la col·laboració de l'Ajuntament de la Seu d'Urgell, que té com a objectiu principal incrementar l'ús del català als comerços. El Pla Ofercat planteja un seguit d'actuacions per a promoure la sensibilització i l'ús actiu de la llengua, i per a facilitar el coneixement de la legislació lingüística als establiments comercials del municipi.
El Servei de Català de l'Alt Urgell durà a terme les visites als establiments comercials del municipi durant aquest 2026-27, en què se'ls presentarà la carta de serveis específics per a l'àmbit comercial i s'informarà dels drets i els deures lingüístics. Entre aquests serveis, destaquem el servei d'assessorament lingüístic, tallers de sensibilització lingüística, formació de Comerços aprenents...
L'índex Ofercat
L'Estudi Ofercat permet estudiar l'evolució de l'ús del català al comerç amb l'índex Ofercat, un indicador lingüístic sintètic que mesura l'oferta de llengua catalana de 0 a 100. A la Seu d'Urgell, l'índex Ofercat ha obtingut una puntuació de 76 punts en la retolació identificativa (uns resultats que situen el català per sota dels resultats obtinguts l'any 2007, en què la retolació identificativa va obtenir 86 punts), 74 punts en la llengua de salutació i 84 en la disponibilitat lingüística en català.
Un projecte rigorós de llarga trajectòria
Els Plans Ofercat són una actuació impulsada pel Consorci per a la Normalització Lingüística amb els ajuntaments, per millorar la posició del català al sector comercial. Es basen en els Estudis Ofercat, impulsats pel Departament de Política Lingüística, que analitzen mitjançant tècniques d'observació l'oferta lingüística del comerç d'una ciutat, concretament la llengua escrita de la retolació de l'establiment comercial i la llengua d'atenció oral dels dependents.
El projecte Ofercat va arrencar l'any 2000, i inicialment va consistir en un conjunt d'estudis per observar de manera sistemàtica l'oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya. D'ençà de 2016, els estudis es van complementant amb els plans d'actuació, anomenats Plans Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i Plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada 5 anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials d'arreu del país.
CNL de