LA LLENGUA EN LA RESPONSABILITAT SOCIAL DE LES EMPRESES

Socioeconòmic

La responsabilitat social lligada a l'empresa (RSE) és un concepte que s'ha anat incorporant en les polítiques empresarials durant el segle XX. Els aspectes lingüístics també formen part de la RSE.

800x600 Normal 0 21 false false false CA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Taula normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Arial","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";}

Quan es parla de polítiques de normalització lingüística a l’empresa, s’acostuma a posar l’accent en la legislació, la formació i el valor afegit que suposa la incorporació del català.

Durant aquest primer deseni del segle XXI, però, s’ha incorporat un nou concepte, més global, característic de les polítiques empresarials: la responsabilitat social lligada a l’empresa (RSE). Si bé en els inicis era un concepte molt abstracte, en l’etapa actual ja apareix estretament vinculat a la planificació i la gestió empresarial com una part integrada a aquesta. Ja no s’incorpora com un element accessori i puntual sinó com una aposta estratègica nuclear del negoci.

La RSE és una política d’empresa segons la qual s’incopora als processos de creació de valor un compromís amb la sostenibilitat global. Aquest compromís no només genera un respecte més profund envers els drets humans sinó que ha d’aconseguir millorar la posició de l’empresa en la societat i per tant repercutir en el mercat.

Com introduir l’aspecte lingüístic en la RSE?

Totes les empreses treballen amb llengües, totes fan, d’una manera o d’una altra, una opció lingüística, tant en el seu funcionament intern com en la seva projecció externa. Han de marcar unes pautes de comunicació amb els treballadors, amb els proveïdors, amb els clients, amb l’administració... Incorporar, de manera conscient i convençuda, la llengua pròpia del territori on estan ubicades és del tot necessari i aporta un valor intrínsec d’alt nivell.

 Cal veure la gestió lingüística com un aliat, un generador no només de valors intangibles sinó també de guanys: fidelització del client, millora de la imatge, encoratge al territori, millora del servei prestat i de la comunicació client-empresa.

 Històricament, qualsevol despesa afegida era considerada per l’empresa com un cost i per tant la inversió en llengua ha estat generalment arraconada. Avui, la llengua ha passat a ser considerada, en el marc de la RSE, un component més, un atribut, que ajuda a diferenciar-se, a crear complicitats, en definitiva, aporta nous valors.

 La gestió correcta del multilingüisme ha esdevingut un instrument bàsic perquè cada client se senti tractat individualment.

Vols compartir aquesta publicació?