Bona valoració de les pràctiques lingüístiques dels alumnes de català als comerços vilanovins
128 alumnes i 30 establiments vilanovins han participat en l'activitat
Durant el primer semestre de 2025 s'han organitzat dues edicions de les pràctiques lingüístiques dels alumnes dels cursos de català a la xarxa de la trentena d'establiments col·laboradors del VxL a Vilanova i la Geltrú. La primera va ser al mes de febrer i la segona a finals del mes de maig i principis de juny.
Activitat complementària
Els alumnes dels nivells bàsics fan aquesta activitat de pràctica oral del català fora de l'aula com una activitat complementària del curs. La proposta consisteix a simular una compra o una consulta sobre algun dels productes a la venda en cada comerç visitat per practicar el català en un entorn real i quotidià.
En concret, durant el primer semestre d'enguany 58 alumnes de Bàsic 2 i 70 de Bàsic 3 han participat en aquesta activitat. En total, 128 alumnes han fet 278 pràctiques lingüístiques en 25 establiments vilanovins, una xifra considerablement superior a la del semestre anterior. L'activitat ha estat un èxit de participació, ja que quasi la totalitat dels alumnes inscrits als cursos de Bàsic 2 i Bàsic 3 han participat en les pràctiques i, fins i tot, alguns alumnes de Bàsic 2, que en principi només han de fer una vista en un establiment, s'han animat i n'han fet dues o tres.
Les valoracions que han fet els alumnes de les visites han estat molt positives.
Cliqueu la imatge per veure la presentació.
Complicitat dels establiments
Els establiments col·laboradors es comprometen a garantir que les persones que hi vagin trobaran facilitats per expressar-se i ser ateses en català, encara que el parlin amb dificultat.
En cada edició de les pràctiques aquests comerços reben igualment una fitxa per valorar com ha anat la conversa amb els alumnes que els han visitat i per recollir en quina llengua els han atès. De les fitxes de valoració que han completat els dependents dels comerços en les pràctiques del maig, se n'extreu la conclusió que en les converses la meitat dels alumnes mostren un domini parcial del català -propi del nivell d'aprenentatge de Bàsic 3. També es veu com una quarta part el parlen amb dificultat -propi del nivell bàsic 2- i que els dependents els atenen en català.


D'altra banda, valoren molt positivament les ganes que tenen els alumnes de parlar en català i l'esforç que fan per expressar-se en la llengua malgrat les dificultats, pròpies del nivell, que encara tenen. Per ells és també una experiència molt gratificant, tant per als que ja fa temps que participen en el programa com per als que s'hi han incorporat fa poc.
Cubelles
Durant aquest semestre, també s'han pogut fer pràctiques lingüístiques en establiments col·laboradors del VxL a Cubelles, ja que s'ha impartit un curs de Bàsic 2 i un de Bàsic 3 a la mateixa població. Hi han participat 13 alumnes, que han fet 23 pràctiques en 8 comerços cubellencs.
CNL de l'