Pilotatge en xarxes de socialització dels alumnes d’elemental de Vilanova i la Geltrú

Cursos de català, Ús professional

La valoració del pilotatge que en fan els alumnes i les entitats que hi han participat és positiva

Entrevista a un membre de la Junta de l’Agrupació de Balls Populars.

Projecte innovador

Les xarxes de socialització són un espai privilegiat per garantir la pràctica diària de la llengua en contextos formals i informals i, a més, estimulen la creació de vincles personals i referents socioculturals. Per això, el CPNL va impulsar a finals del 2024 el treball amb entitats en 14 CNL de manera simultània i amb materials de suport comuns.

Concretament a Vilanova i la Geltrú, durant el curs 2024-2025 els alumnes de nivell Elemental (B1 del MERC) han visitat algunes entitats de la ciutat amb el propòsit que descobrissin entitats compromeses amb la llengua catalana i hi practiquessin els seus coneixements de català oral en un context informal.

Entitats i alumnes participants

Durant el primer trimestre del curs, es va contactar amb algunes entitats per proposar-los de participar en aquest projecte. A començaments de 2025 hi havia quatre entitats que havien acceptat el compromís i al febrer els alumnes de l'Elemental 2 van visitar-les en petits grups per entrevistar els membres de la Junta.

Com a resultat d'aquesta primera experiència, 20 alumnes​ van visitar 4 entitats​ i hi van fer 7 entrevistes sobre les activitats pròpies de cadascuna.

En el tercer trimestre del curs, es van afegir dues entitats més al pilotatge. En aquesta ocasió, 22 alumnes de l'Elemental 3 van participar en 7 activitats organitzades per les entitats. En concret, 4 alumnes van participar en la parada de Sant Jordi d'Òmnium Garraf; 3 alumnes, en un taller de confecció de miniatures de l'Associació Pessebrista de Vilanova i la Geltrú; 8 alumnes, en dues sortides de l'Agrupació Excursionista Talaia; 2 alumnes, en un assaig de la colla castellera Bordegassos de Vilanova; 9 alumnes, en dos assajos per al concert de juny del Cor Isquione, i també hi havia previst assistir a un assaig de l'Agrupació de Balls Populars, que no es va poder fer. Alguns alumnes es van apuntar a més d'una experiència.

Equipaments municipals

A més dels alumnes del mateix grup que van començar l'Elemental 1 al setembre i van continuar en l'Elemental 2 i l'Elemental 3 en els trimestres següents, es van incorporar a aquest pilotatge el grup d'alumnes que van iniciar l'Elemental 1 al tercer trimestre del curs.

Aquest grup van fer pràctiques lingüístiques en alguns dels equipaments municipals que ens havia proposat l'Àrea de Cultura de l'Ajuntament, amb qui havien contactat per anunciar-los la visita dels alumnes de català.

En concret, a finals de maig i començaments de juny, 13 alumnes d'Elemental 1 van anar a visitar 9 equipaments municipals per preguntar-los algunes informacions sobre el funcionament del servei en qüestió.

Valoracions positives

Pel que fa a l'aprofitament d'aquestes experiències per fomentar l'ús del català per part dels aprenents i per valorar el nivell de satisfacció de participar en el projecte per part de les entitats adherides, s'han passat uns qüestionaris de valoració. També s'ha fet un buidatge dels comentaris dels alumnes, alguns dels quals s'han recollit en una presentació per fer-ne el retorn a les entitats i equipaments municipals.

Com a element a destacar, la valoració dels 18 alumnes que han respost el qüestionari en la pregunta concreta sobre si els ha semblat útil practicar català a les entitats és de 8,8 punts de mitjana.

Finalment, s'han recollit en una presentació algunes de les valoracions qualitatives dels alumnes participants en les activitats del segon i del tercer trimestre del curs per fer-les arribar a les entitats i equipaments que els han rebut a les seves instal·lacions.

Vols compartir aquesta notícia?