Consorci per a la Normalització Lingüística

Escrivim (i cantem) garrotins (CNL de Badalona i Sant Adrià) - Notícies del CPNL

Notícies del CPNL

Escrivim (i cantem) garrotins (CNL de Badalona i Sant Adrià)


Una bona manera d'expressar-nos cantant i improvisant és elaborant un garrotín. També serveix per fer una pràctica d'expressió escrita i oral adequada a tots els nivells i es pot utilitzar, per exemple, en un acte de cloenda de curs com el del CNL de Badalona i Sant Adrià.

De la pluja d'idees amb tot el personal del CNL per elaborar activitats que cohesionessin la diversitat d'alumnes que tenim, i també la varietat d'usuaris, la que va tenir més pes va ser la proposta de Josep M. Giralt, TNL, amb la col·laboració del seu germà Joan Giralt -divulgador cultural i col·laborador actiu en actes de cultura popular i tradicional-, que va plantejar de fer garrotins com la forma poètica i cantada més fàcil d'elaborar i d'unir després en una sola cançó -malgrat la vocació espontània i improvisada dels garrotins.

Volíem també que el garrotín servís d'eina transversal de treball en comú, de comunicació entre tots els usuaris del CNL i de participació activa en l'activitat i en l'organització, sense oblidar l'aspecte lúdic i festiu de la proposta.

Així, els professors van plantejar de fer un garrotín com a feina col·laborativa de classe i entre tots els alumnes fer-ne un de sol, adaptant al nivell del grup la seva senzillesa o complexitat. Hi van participar tots els grups classe, ja fossin inicials o suficiència 3. El tema era lliure però relacionat amb les classes de català, de manera que n'hi ha que parlen del seu grup mateix, de les sortides, dels llocs d'interès...

No només els alumnes del CNL hi van participar, ja que l'activitat va incloure tots els tipus d'usuaris: els voluntaris i aprenents que participen en les caminades lingüístiques «Parla i fes camí. Mou-te en català!», de Voluntariat per la llengua; els bocinaires, subscriptors del blog Un bocí de llengua, i els clubs de lectura fàcil «En català, llegim i parlem», per exemple.

Es van treballar també les eines TIC i la interrelació entre grups: al blog En català, llegim i parlem -el blog en què promovem la lectura en general i, específicament, la lectura a l'aula i els clubs de lectura fàcil del mateix nom- es va elaborar una entrada perquè els alumnes hi poguessin penjar el garrotín de classe i fos obert a tothom. D'aquesta manera es va tornar a donar a conèixer el blog i els seus continguts i els usuaris van aprendre a participar-hi.

Tots els garrotins s'han recollit en format minillibre que s'ha lliurat als usuaris del CNL per fer-ne un treball posterior, ja fos a l'aula o als altres espais.

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística