Els instituts Aiguaviva, Gallecs, Mollet, Vicenç Plantada i l’Escola Sant Gervasi a la xerrada del TERMCAT Què en sabeu, dels termes de la ciència? Mollet del Vallès

Sensibilització

Rinoneurocirugia, oniroscopi, mandròpsia, apul·lar, postufílic, pompetafíl·liabibliopatia o dendrificació són algunes de les propostes que l'alumnat de 1r de batxillerat, 3r i 4t d'ESO de l'Institut Aiguaviva, l'Institut Gallecs, de l'Escola Sant Gervasi i de l'Institut Mollet van presentar al concurs de definició de termes que va proposar la M. Antònia Julià, terminòloga i cap de l'àmbit biomèdic del TERMCAT, a l'equip docent i a l'alumnat de tots els centres participants: un grup de 4t d'ESO de l'Institut Aiguaviva; un grup de 3r d'ESO, un de cicle formatiu de grau mitjà d'atenció a persones en situació de dependència i docents de l'especialitat sociosanitària de l'Institut Gallecs; un grup de 1r de batxillerat de l'Institut Mollet; un grup de 1r de batxillerat de l'Institut Vicenç Plantada i dos grups de 4t d'ESO de l'Escola Sant Gervasi. 

En total, uns 150 alumnes que van conèixer de primera mà el TERMCAT i, a més, van ser creadors de termes, ja que la M. Antònia Julià havia proposat unes activitats per treballar abans de la xerrada.

La M. Antònia ens va ajudar a definir què és un terme, ens va explicar què estudia la terminologia i quins mecanismes tenim per crear termes. També ens va fer veure que tenim manlleus adaptats pel català com bràquet, pírcing, disquet i altres que són adoptats, com web, relax, surf... Ens va fer una presentació del Centre de Terminologia TERMCAT i de la feina d'un terminòleg. També ens va posar a prova i ens va dir quina solució catalana teníem per e-mail, correu electrònic; gamification, ludificació o pit stop, aturada a boxs. També ens va presentar diferents productes terminològics: en format clàssic o escrit i visual com mems, gifs, microvídeos, etc. Ens va preguntar si era correcta la forma iboprufè, que ha de ser iboprufèn o les clàusules sòl, que s'han de dir clàusules terra i ens va explicar per què.

Va acabar dient-nos què faria un terminòleg amb els termes creats per l'alumnat: què era adient i què no o si es podria millorar algun aspecte triat. També va felicitar tots els qui havien posat nom i cognom a la seva definició per la bona feina i tothom va acompanyar la felicitació amb un fort aplaudiment: Gerard Raga i Lucía Gimeno, de 3r d'ESO de l'Institut Gallecs (professor Manuel Aznar); Xènia Ferrer, Zahira Rey, Laura Daniela Martínez, Sílvia Gómez i Judith Villalba i Clàudia Garrote i Eva Ferrer de l'Escola Sant Gervasi (professora Mercè Tarragó) i Zaida Mateo i Joan Esteve, de l'Institut Mollet (professora Rosa M. Pérez). Com a premi, totes les definicions proposades es publicaran en els canals digitals i xarxes socials del TERMCAT. Si arran de la xerrada en surten més, les compartirem, també, amb el TERMCAT.

Els missatge de la M. Antònia: Tots aquests joves seran els nostres "futurs terminòlegs", en la professió que triïn i han de tenir competència en terminologia encara que no es dediquin a la llengua. Va acabar  la seva intervenció amb una diapositiva que tenia un missatge clar: "La terminologia del futur: persones i coneixement en xarxa. Eixamplant l'entorn d'aprenentatge personal".

Com a agraïment, l'Hospital de Mollet i el Servei de Català (CPNL) van lliurar-li una dona d'aigua El Roure, del Centre Ocupacional El Bosc, Arrels Solidàries, i com que la foto de família era gairebé impossible pel gruix de gent, en vam fer alguna de petits grups, però l'agraïment és compartit amb tothom.

Termes proposats en el concurs

Escola Sant Gervasi, professora Mercè Tarragó

Apul·lar  Donar forma enrinxolada al paper fent ús d'unes tissores. (Zahira Rey i Laura Daniela Martínez, 4t ESO)

Mandròbsia Obsessió convulsiva a patir mandra. (Xènia Ferrer, 4t ESO)

Pompetafília Obsessió per rebentar les bombolles d'aire dels plàstics dels embolcalls. (Clàudia Garrote i Eva Ferrer, 4t ESO)

Postufílic Persona que tendeix a publicar-ho tot el que fa a la seva vida a les xarxes socials. (Sílvia Gómez i Judith Villalba, 4t ESO)

Institut Gallecs, professora Manuel Aznar

Oniroscopi: Aparell que interpreta els somnis d'un pacient, normalment utilitzat per analitzar els malsons que desperten als nens petits (Lucía Gimeno, 3r ESO)

Rinoneurocirugia Es diu de la cirurgia per extreure tumors i acumulacions de sang o teixit a partir de l'entrada nasal per tal de no entrar per la part superior del crani i per evitar de treure tots els cabells del cap del pacient. (Gerard Raga, 3r ESO)

Institut Mollet, professora Rosa M. Pérez

Bibliopatia: Obsessió per la lectura o per la col·lecció de llibres. (Joan Esteve, 1r batxillerat)

Dendrificació: Acció d'esdevenir arbre.

Nota: La malaltia coneguda també com a "malaltia de les berrugues" afecta les extremitats de l'individu que la pateix i li causa múltiples berrugues que, en un cas extrem, poden arribar a recobrir-li les mans i els peu, donant-li una semblança l'escorça d'un arbre. (Zaida Mateo, 1r batxillerat)

Recull de fotos

Aquesta xerrada és fruit d'una col·laboració conjunta amb el TERMCAT, l'Hospital de Mollet i el Servei de Català de Mollet (CPNL).

Vols compartir aquesta notícia?