25 anys fent bategar el català

CNL del Vallès Oriental

← Inici del CPNL

Altres centres


Xarxa territorial

Notícies

Divendres, 8 de març de 2019

La terminologia: un punt de trobada amb la ciència. Els alumnes de Mollet del Vallès es converteixen en creadors de termes

El dijous 7 de març es va fer la sisena xerrada en col·laboració amb el TERMCAT, l'Hospital de Mollet, l'Ajuntament, el Servei de Català (CPNL) i els centres educatius de la ciutat: La terminologia: un punt de trobada amb la ciència.

<i>La terminologia: un punt de trobada amb la ciència</i>. Els alumnes de Mollet del Vallès es converteixen en creadors de termes

Sabíeu que, segons algunes fonts, al llarg de la vida aprenem unes 5.000 paraules i que un professional de la salut, per exemple, en pot arribar a aprendre unes 45.000, i en posarà a la pràctica unes 15.000?

Sabeu què fa el TERMCAT? Assessorament terminològic, normalització de neologismes i elaboració i difusió de productes terminològics.

Sabeu què és un terme i què és la terminologia?

Té el mateix significat clau per a un músic, per a un manyà o per a qualsevol de nosaltres?

Sabeu com es formen els termes?

Sabíeu que en català formem nous termes bàsicament per sintagmació, és a dir, direm cadira de braç o cadira amb braç i que en anglès, en canvi, es fa per composició i fan armchair?

Us heu fixat que quan diem que hem menjat paella o tagin ens referim al contingut o al plat i no pas a l'estri, tot i que el nom prové del recipient on es cou?

Sabeu què vol dir que un terme té transparència semàntica o que és poc transparent?

És correcte diazepam? Sabríeu on buscar-ho? Us donem una pista: al Cercaterm!

Els francesos pronuncien la paraula croissant igual que nosaltres?

Què és una tautobossa? Us direm que és el regal del TERMCAT als guanyadors de la creació de termes, tot i que tothom, tots i totes,  d'una manera o altra, hi hem guanyat: coneixem nous recursos, els sabem fer servir millor i ens hem enriquit mútuament. 

Xavier Fargas, en nom de la M. Antònia Julià, com a representant del TERMCAT, ha felicitat la iniciativa i la col·laboració de tots els centres i ha transmès el missatge que la terminologia és a tot arreu i que la llengua també serveix per jugar-hi, per divertir-nos i, en aquest cas, per jugar a ser terminòlegs, perquè al llarg de la nostra vida, fem el fem, haurem utilitzat termes: un fuster en l'àmbit de la fusteria; un químic en l'àmbit de la química...

Compartim les propostes que s'han fet arribar al TERMCAT des dels centres educatius de la ciutat i la felicitació a tots als participants des de tots els organismes que hi col·laborem. També compartim algunes observacions que el TERMCAT ens ha fet i que ens ha enriquit a tots, perquè ens ha fet veure si el terme proposat funcionaria o no i per què, tenint present que ja d'entrada rep un aplaudiment de participació.

Les propostes guanyadores són: (taula) antiperiòdica Taula periòdica en què els elements són antipartícules )és a dir, antimatèria) i CPT Contenidor (de reciclatge) de productes tecnològics. El reconeixement a tots els participants i als tutors dels centres: Institut AiguavivaInstitut Gallecs, Institut MolletInstitut Vicenç Plantada i Escola Sant Gervasi.

Des de l'Hospital de Mollet, que acull any rere any la iniciativa a l'Auditori com una activitat més de l'ens sanitari; des del TERMCAT, que vol apropar els recursos que ofereix des del web o des de la institució; des de l'Ajuntament de Mollet que dona suport a la iniciativa i des del Servei de Català de Mollet (CPNL) que felicita aquest treball transversal i en xarxa amb tants bons fruits, només volem afegir el nostre agraïment als tutors que han conduit la feina als centres i esperem que es tornin a sumar al projecte l'any vinent.

Gràcies, M. Antònia Julià i Xavier Fargas per dues sessions tan amenes i tan ben conduïdes. Fins l'any vinent!

Recull de fotos



Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter