La DGPL i el CPNL col·laboraran amb l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet i els agents econòmics locals per reforçar el català en l’àmbit comercial

Socioeconòmic

- El català, majoritari en la retolació dels comerços de Santa Coloma de Gramenet

- El Pla Ofercat permetrà impulsar el català entre els comerciants amb accions formatives, informatives i de sensibilització i accions específiques en àmbits com les joguines, l'hostaleria, la restauració i els establiments regentats per immigrants

El català és la llengua amb més presència en la retolació principal dels comerços de Santa Coloma de Gramenet (53,3%). Els rètols ambivalents, que es poden llegir tant en català com en castellà, i els que no tenen contingut lingüístic representen el 19%. D'altra banda, més del 81,8 % del rètols identificatius s'ajusten a la Llei de Política Lingüística. Són dades destacades de l'estudi que la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística han portat a terme a Manresa en el marc del programa Ofercat.

L'Ofercat, que va néixer precisament a Santa Coloma, s'inicia l'any 2000 per observar de manera sistemàtica l'oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya, com a base per impulsar-hi accions de foment del català. Fa especial incidència en les zones d'alta intensitat comercial. El projecte té dues onades: en la primera es visiten els establiments, se n'observa l'atenció oral i la retolació. A continuació es comparteixen els resultats amb els ens locals i els agents econòmics locals per acordar els plans Ofercat per a cada localitat amb actuacions adaptades a la realitat local i lingüística.

Els plans que impulsen els centres del Consorci de les diverses localitats tenen caràcter plurianual (4 anys) per ajustar-se als canvis sociolingüístics i a les oscil·lacions en la conjuntura econòmica i comercial.

L'Ofercat s'emmarca en l'agenda de foment de l'ús de català a l'empresa i el comerç que, sota el segell genèric Català i empresa, ja estàs al dia?, impulsa la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, que en fa el desplegament territorial. Complementàriament, s'impulsa el programa Emmarca't, adreçat a grans marques i corporacions, i es dona suport a projectes d'empreses i d'entitats de l'àmbit empresarial i del treball. L'any 2020 no s'han portat a terme estudis Ofercat i Emmarca't per la situació provocada per la COVID-19.

Resultats de Santa Coloma

La sessió de presentació dels resultats de l'Ofercat a Santa Coloma de Gramenet s'ha presentat avui, en una sessió en línia, amb representants d'institucions i del comerç local, on també s'han presentat les principals accions que portaran a terme la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística per fomentar l'ús del català al comerç d'aquesta localitat. La presentació de l'acte ha estat a càrrec de Bárbara Ferrer, presidenta del Consell de Centre i tinenta d'alcaldessa de Drets Socials i Ciutat Educadora. A la presentació dels resultats i del pla Ofercat hi ha intervingut Albert Fabà, del Consorci per a la Normalització Lingüística, i Pilar López, Alexandra Sans i Noemí Ubach del CNL L'Heura.

Com es veu al gràfic, els índexs Ofercat (en aquest cas s'exclouen els ambivalents del còmput) que tenen un valor més alt són el de la retolació identificativa (67 punts) i bastant més lluny el de la llengua d'adequació oral (46 punts). Segueix la retolació informativa (38 punts) i ja amb un valor força baix, el de la llengua d'inici de l'atenció al públic (15 punts).

Els índexs de retolació han sofert una evolució positiva. Així, per exemple, al 1998 la retolació identificativa tenia un índex de 23 punts i ara n'obté, com hem vist, un de 67. En el cas de la retolació informativa, amb una perspectiva temporal més limitada, l'evolució va dels 25 punts al 2003 als 38 actuals. Tanmateix, no podem comparar els resultats de la llengua oral, perquè en la darrera observació s'ha produït un canvi en el mètode que s'ha utilitzat.

El treball de camp es va fer el 2019 amb dades de 501 establiments comercials de Santa Coloma, amb un mètode basat en l'observació visual de la retolació, l'anotació de la llengua d'inici dels interlocutors i la llengua d'adequació.

El Pla Ofercat que impulsa la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, al comerç de Santa Coloma, comptarà amb la implicació de l'Ajuntament, i associacions locals de comerciants, establiments col·laboradors del Voluntariat per la llengua, entre d'altres establiments.

La Direcció General de Política Lingüística editarà un material de sensibilització adaptat a la realitat comercial i a la personalitat local de Santa Coloma de Gramenet. El Pla Ofercat preveu ampliar la col·laboració entre l'Ajuntament, l'Agrupació del Comerç i la Indústria i el CNL L'Heura per promoure l'ús del català en els establiments comercials de la ciutat.  

El programa també permetrà augmentar la xarxa d'establiments col·laboradors del Voluntariat per la llengua i facilitar-hi la pràctica oral a l'alumnat del CNL i dels aprenents del VxL. Actuacions específiques en l'àmbit de la joguina, el sector de l'hostaleria i en establiments regentats per persones d'origen estranger, complementaran el programa de sensibilització.

Vols compartir aquesta notícia?