La 9a edició de les jornades “L’acolliment lingüístic” aplega 125 persones

Acolliment

Divendres 15 de novembre va tenir lloc la jornada "L'acolliment lingüístic i l'acompanyament emocional. Novena jornada de presentació de materials i experiències" . Tècnics del Consorci per a la Normalització Lingüística, professorat de centres de formació d'adults, d'aules d'acollida de centres d'ensenyament, tècnics d'entitats per a la inclusió social i d'entitats per al foment de la llengua, tècnics d'integració social, professionals de diversos departaments de la Generalitat i estudiants universitaris, entre altres participants, van reflexionar sobre la importància dels aspectes relacionats amb la neurociència cognitiva i la gestió emocional per a l'aprenentatge de la llengua d'acollida.

Va obrir la jornada la directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, que va remarcar que la temàtica que d'enguany uneix "dos temes estretament vinculats, acolliment lingüístic i emoció, dos elements que són la doble cara d'una moneda, el cap i el cor", i posa de relleu el paper de les llengües com a instrument de comunicació però també com a element d'identificació.

La professora de la UOC i doctora en política lingüística Maite Puigdevall, relatora de la jornada, va contextualitzar-la aportant dades sociodemogràfiques i sociolingüístiques actualitzades, abans de presentar Marta Portero, doctora en neurociències per la Universitat Autònoma de Barcelona, que va impartir la conferència "Emocions i aprenentatge lingüístic: aportacions de la neurociència".

Durant la segona part del matí es van presentar quatre comunicacions, a l'entorn del nou curs oral de català Ep!, Escolta i Parla (Elena Blaya i Carme Bové), del Programa de mentoria amb joves migrats sols de la Secretaria d'Igualtat, Migracions i Ciutadania (M'hamed Abdelouahed Allaoui i Quim Ribugent), sobre observacions de neurociència cognitiva en l'aprenentatge del català com a L2 (Blanca Palmada) i sobre el vessant emocional en els tallers d'acollida de Càritas Diocesana de Girona (Paco Pardo). Finalment, com a novetat d'enguany, van tenir lloc cinc tallers simultanis que, des d'una perspectiva més pràctica, van tractar sobre la detecció i gestió de les emocions bàsiques en l'acollida lingüística (Núria Balliu), el dol migratori per la llengua (Joseba Achotegui), les emocions i la llengua a través de la música (Nel·lo C) i a través del teatre (Carmina Rabassedas) i la pràctica d'activitats didàctiques que apel·len a les emocions que formen part del curs Ep!, Escolta i Parla (Raquel Olivé). 

Va tancar la jornada Maite Puigdevall, que va fer un resum de les aportacions més importants i va posar de relleu el caràcter col·laboratiu de l'organització d'aquesta activitat formativa i d'intercanvi entre professionals i voluntaris que treballen amb persones immigrades, a càrrec de la Direcció General de Política Lingüística i la resta de membres del Grup d'Immigració de la Comissió per la Llengua de les Comarques Gironines.

Vols compartir aquesta notícia?