25 anys fent bategar el català

CNL de Girona

← Inici del CPNL

Altres centres


empresa

EMPRESES LINGÜÍSTICAMENT RESPONSABLES (ELR)

A la Garrotxa, la responsabilitat social empresarial (RSE) és una filosofia que fa temps que moltes empreses de la zona apliquen gràcies a la feina de la Fundació Privada (FP) Garrotxa Líder i també de Turisme Garrotxa.

La FP Garrotxa Líder, amb el seu Codi de gestió sostenible, va començar a implantar polítiques de gestió socialment responsable com una fórmula per contribuir al desenvolupament sostenible del territori. A partir d'uns indicadors vinculats al concepte de territori, les empreses valoren tota una sèrie d'elements que les fan més responsables socialment i més lligades al territori on s'ubiquen.

Així mateix,  les empreses adherides a Turisme Garrotxa també apliquen aquest Codi sempre tenint com a marc la Carta europea de turisme sostenible.

Així doncs, a la Garrotxa, com que ja es donaven les condicions necessàries perquè moltes empreses siguin responsables amb la societat i el territori que les acull, només calia fer un pas més en aquesta direcció fent-hi intervenir un element que, fins aleshores, apareixia al Codi i a  la Carta però romania ocult: la llengua.

Com es va començar a treballar en el projecte

La RSE dibuixa un model d'empresa compromesa amb els valors ambientals i socials, però també culturals i lingüístics. Aquest compromís és una marca de millora contínua que distingeix aquestes organitzacions empresarials.

El Servei de Català d'Olot-la Garrotxa del CPNL es va posar en contacte, a mitjan 2014, amb Turisme Garrotxa i FP Garrotxa Líder per exposar-los un projecte nou: el de les empreses lingüísticament responsables (a partir d'ara ELR). És un projecte innovador a Catalunya que té com a objectiu incorporar conscientment la llengua en la gestió empresarial com un valor més, tant d'impacte en els mercats com de connexió amb el territori.

La proposta que el SC d'Olot-la Garrotxa va fer a Turisme Garrotxa i FP Garrotxa Líder és que demanessin a les empreses d'afegir en les seves memòries de gestió sostenible també compromisos relacionats amb la llengua.

És per això que a finals del 2015 es va proposar de fer un conveni de col·laboració entre quatre organismes per tirar endavant aquest projecte pioner: l'Institut Municipal de Promoció d'Olot (IMPO), el Consell Comarcal de la Garrotxa, Turisme Garrotxa i el Consorci per a la Normalització Lingüística.

Aquest conveni es va signar el 30 de març de 2016.

Com treballem en aquest projecte

És un treball en xarxa entre tècnics de diversos organismes i el que es vol aconseguir és que les empreses adquireixin compromisos relacionats amb el català i que incloguin la llengua dins la gestió empresarial com un element que els aporta valor i les distingeix.

El projecte consta de quatre fases, cadascuna de les quals és anual i treballa uns aspectes concrets de la gestió empresarial, sempre relacionats amb llengua. Cal començar per la primera fase i anar avançant, si es vol. Al final de cada fase es comprova que els compromisos adquirits s'han tirat endavant i, si és així, l'empresa obté una acreditació.

L'empresa es compromet amb el projecte signant l'acord d'adhesió que pertoqui segons la fase de treball en què es trobi.

FASE 1: Imatge externa. L'empresa vol ser lingüísticament responsable en el territori, i per això es compromet a:

  • Tenir la pàgina web també en català, i que sigui clara i correcta.
  • Garantir que l'atenció al client es pugui fer en català.
  • Tenir la retolació interna i externa almenys en català.

FASE 2: Comunicacions de l'empresa. L'empresa vol ser lingüísticament responsable com a organització, i per això es compromet a:

  • Tenir en català clar i correcte els documents de més difusió externa (com fullets d'oferta de serveis, programa d'activitats, anuncis, factures, rebuts o tiquets de caixa, missatges de correu electrònic predeterminats o de resposta automàtica, etc.) (Formulari per a la tria dels documents)
  • Fer formació al personal sobre les eines de consulta a la xarxa per aconseguir l'autonomia lingüística.

FASE 3: Relació de l'empresa amb el territori. L'empresa reconeix la connexió que té amb el territori on s'ubica i, per tant, amb la llengua d'aquest territori, i per això es compromet a:

  • Adoptar criteris de valoració dels coneixements de català en la incorporació de personal (sempre d'acord amb la categoria laboral i el lloc de treball).
  • Analitzar el nivell lingüístic del personal de l'empresa i facilitar, a qui convingui, una formació en llengua, presencial o en línia.

FASE 4: Relació de l'empresa amb la cultura del territori. L'empresa reconeix la connexió que té amb el territori on s'ubica i, per tant, amb la cultura d'aquest territori, i per això es compromet a:

  • Difondre el Voluntariat per la llengua entre els seus treballadors i fomentar que hi participin, ja sigui com a voluntaris o com a aprenents.
  • Participar de la cultura del territori col·laborant-hi d'alguna manera (essent patrocinadors d'alguna activitat, fent difusió dels actes culturals, etc.). 

Empreses adherides i acreditades

Any 2017: empreses acreditades a la primera fase del projecte
Hotel Mas la Ferreria
Caliu Rural (Casa Prat i Can Ventura)
Turisme rural La Rectoria de Sant Miquel de Pineda
Turisme rural Can Felicià
Turisme rural Mas Rubió
Turisme rural Cal Carreter
Tosca, serveis ambientals d'educació i turisme
En Ruta Girona
Rucs i Someres
Restaurant Font Moixina
Restaurant La Perla. Apartaments
Fageda Fundació (Cooperativa la Fageda)
Mas la Coromina
Hotel Riu
Hotel Can Blanc
Restaurant La Quinta Justa
Restaurant L'Hostalet
Restaurant Apartaments L'Arcada de Fares
Restaurant L'Hostal dels Ossos
Hostal del Sol
Càmping Les Preses Natura
Centre Logístic de Bicicletes
Hotel Vall de Bas
Any 2018: empreses adherides a la primera i a la segona fase del projecte 
Primera fase Segona fase
Coaching Altitude Turisme rural La Rectoria de Sant Miquel de Pineda (Lawson Rourell)
Bones Rutines- Mas Garganta Turisme rural Cal Carreter
Restaurant La Deu Tosca, serveis ambientals d'educació i turisme
Educart En Ruta Girona
Pastisseria Ferrer Mas la Coromina
Twittink  Hotel Mas la Ferreria
Gestió Global Restaurant La Quinta Justa
Cafè Europa Fageda Fundació (Cooperativa la Fageda)
Vol de Coloms Restaurant La Perla. Apartaments
MotoFast Centre Logístic de Bicicletes
Corriol Serveis Educatius Hotel Riu
  Hotel Vall de Bas
  Turisme rural Can Felicià
  Hotel Can Blanc
  Restaurant Font Moixina
  Restaurant Apartaments L'Arcada de Fares

Si voleu més detalls sobre el procediment administratiu per adherir-vos al projecte, aneu al web de Dinamig.


Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Google +
  • Twitter
  • Netvibes