"Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure", la nova campanya de llengua del Govern

CPNL

El Departament de Cultura presenta la campanya "Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure", per tal de fomentar l'hàbit de parlar en català i reforçar els valors de cohesió, tolerància i utilitat associats a la llengua
 

En el marc de les accions de foment de la llengua catalana que està desenvolupant el Govern, el Departament de Cultura presenta avui la campanya "Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure." La campanya és una de les cent propostes que el president Pere Aragonès va presentar el novembre passat per tal de fomentar l'ús de la llengua. Amb un to alegre i proper, la finalitat d'aquest acció de sensibilització és modificar actituds lingüístiques i incrementar l'ús de la llengua catalana entre la ciutadania.

L'exercici del Departament de Cultura s'ha basat en traslladar a l'actualitat la figura de la Queta, protagonista de la campanya "Dona corda al català" de l'any 2005, amb l'objectiu de demostrar la continuïtat històrica del compromís amb la llengua catalana per part de la societat civil i de la Generalitat de Catalunya, i la voluntat de transmetre-la a tota la ciutadania, també amb el pas dels anys i l'evolució i el creixement que la societat catalana ha viscut durant les darreres dues dècades. Com ha explicat la consellera Natàlia Garriga, "la Queta de l'any 2005 era una i única: una sola veu, una sola representació de la llengua", però en canvi, "les Quetes del 2023 són múltiples: moltes veus, moltes formes de parlar la llengua". La campanya demostra "la diversitat de la societat catalana, i el fet que absolutament tothom pot parlar en català", ha conclòs la consellera.

Per la seva banda, la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà Pons, ha dit que "des del Govern actuem amb fermesa per a la protecció i defensa de la nostra llengua, perquè la llengua ens defineix i ens uneix. És la nostra força com a país i per això treballem desplegant les 100 mesures que vam presentar al novembre i amb el Pacte Nacional per la Llengua". La consellera ha afegit que "ara aquesta campanya ens ha d'ajudar en la part de sensibilització, perquè tota la ciutadania s'impliqui en aquest reforç absolutament necessari de l'ús del català."

Els objectius de la campanya són tres: reforçar els valors de cohesió i tolerància associats a la llengua catalana perquè tots els ciutadans, amb independència de la seva llengua habitual, la percebin com una llengua compartida; motivar els ciutadans per tal que, partint de l'ús lingüístic de cadascú, facin petits gestos d'increment d'ús, tant si ja el fan servir habitualment com si només el fan servir esporàdicament o en poques ocasions; i diluir o reduir els prejudicis sobre la llengua de l'interlocutor a partir del seu aspecte o ocupació, facilitant la percepció que emprar més el català és un bé col·lectiu.

La campanya tindrà diferents fases, i en la primera de llançament consta d'un espot animat i d'una cançó cantada per Oriol de Ramon i Xavier Coca (integrants del grup TheTyets, la sensació de la música jove del Maresme); Kelly Isaiah (cantant del grup Koers d'origen nigerià i que viu a Lleida des dels 10 anys) i la valenciana Sandra Monfort, la mallorquina Clara Fiol i la catalana Selma Bruna (integrants del grup musical Marala Trio, en representació de la diversitat d'accents dels Països Catalans). La proposta també compta amb la pàgina web Moltperparlar.cat, on el Govern ofereix a la ciutadania tot de recursos tant per mantenir el català, com per aprendre la llengua.

La campanya està previst que duri com a mínim dos anys, a través dels quals s'aniran presentant noves Quetes personalitzades i es duran a terme accions arreu de tot el territori. Es preveuen, per exemple, la Queta de l'àmbit sanitari, la Queta que juga a videojocs, la Queta estudiant... A l'espot, les Quetes protagonistes representen els àmbits següents: l'àmbit del lleure i la joventut (Queta ballant a la discoteca); l'àmbit de l'esport (Queta futbolista); l'àmbit de la restauració (Queta venedora de menjar); l'àmbit de l'empresa (Queta fent una presentació tecnològica) i l'àmbit dels serveis públics (Queta conduint un autobús). La voluntat de la campanya és demostrar que en totes les situacions de la campanya es pot parlar en català.

51 de les 100 mesures aprovades pel Govern per al foment del català ja estan en execució avançada

El Govern ha fet balanç avui de les 100 mesures que va aprovar el passat mes de novembre per garantir el present i el futur del català, l'aranès i la llengua de signes catalana. Una iniciativa que respon a la voluntat del Govern de situar la llengua catalana com una prioritat absoluta de l'Executiu i que es desplega en coordinació amb tots els departaments.

Segons l'informe elaborat pel Departament de Cultura, que fa un repàs de totes les accions desenvolupades fins ara, 51 d'aquestes mesures ja estan en fase avançada d'execució. Van des del foment del sector audiovisual de Cultura fins als àmbits dels departament d'Interior, Educació i Salut. Entre elles hi ha la nova gran campanya de llengua que presenta avui el Govern.

Trobareu els materials de la campanya per a premsa en aquest enllaç.

  1. Espot

  2. Cançó

  3. Gràfiques

  4. Fotografies de l'acte
     

#Provemhoencatalà

Vols compartir aquesta notícia?