Un Sant Jordi diferent a Molins de Rei

Llengua i cultura > Activitats culturals > Sant Jordi

Les xarxes socials es converteixen en els únics mitjans per poder compartir un dia tan especial com la diada de Sant Jordi

Fa 35 anys, prèviament a la creació del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), Molins de Rei va tenir la primera edició de la Fira del Llibre en Català, una iniciativa dels responsables del servei municipal que treballava en aquells moments per la difusió del català. Un cop creat el CPNL, el Servei Local de Català (SLC) de Molins de Rei en va agafar el testimoni i, amb la col·laboració de totes les llibreries de la població, s'ha pogut gaudir d'aquesta Fira ininterrompudament durant 34 anys.

La 35a edició ha estat diferent. El confinament no ha permès convocar la Fira a la plaça de l'U d'Octubre de 2017, malgrat que tot ja estava organitzat entre el SLC, la Regidoria de Cultura, la Biblioteca el Molí i les llibreries Amèlia, Arola i Barba. En el seu lloc, una campanya a través de les xarxes socials del SLC (Facebook, Twitter i Instagram) ha incentivat la lectura en català i la compra de llibres a les llibreries de la població, i s'ha convertit en la Fira del Llibre en Català virtual.

Primer de tot, les tècniques del SLC van enregistrar un vídeo per explicar l'origen de la Fira del Llibre en Català i un altre per promoure la lectura en català i penjar uns vídeos llegint algun fragment en català o recomanant alguna lectura. A continuació, dues llibreries també van fer els seus vídeos particulars sobre la Fira i la lectura en català, i, finalment, dos alumnes van fer arribar els seus enregistraments amb lectures recomanades. Tot plegat es va començar a penjar el dimarts 21 d'abril i es van continuar publicant informacions fins al mateix dia de Sant Jordi, per mantenir el lligam amb el dia en què s'hauria d'haver convocat la Fira.

Un cop passada la setmana de Sant Jordi, s'ha pogut analitzar la repercussió d'aquestes publicacions a les tres xarxes del SLC i dona un balanç positiu: a Twitter, amb 6 piulades s'ha arribat a 3.791 impressions, 263 interaccions i 1.102 visualitzacions dels vídeos; a Facebook, 3.034 persones han vist les 8 publicacions en total, hi ha hagut 110 "m'agrada" i 1.222 compromisos; i a Instagram, les 7 publicacions fetes han arribat a 977 persones, han obtingut 19 visites al perfil, 101 "m'agrada", 666 visualitzacions dels vídeos, 5 missatges i 7 comparticions.

Les xarxes socials mai podran suplir una activitat presencial, però l'actualitat ens demostra que no es poden deixar de costat si es vol promocionar una activitat determinada, sigui del tipus que sigui.

Servei Local de Català de Molins de Rei

Vols compartir aquesta notícia?