25 anys fent bategar el català

Centres


CPNL
← Tornar al llistat de notes de premsa

Notes de premsa

  • CPNL - Divendres, 28 de juny de 2019

    Més de cinquanta celebracions tanquen el curs de català i de Voluntariat per la llengua al Consorci per a la Normalització Lingüística

    La col·laboració del Consorci amb entitats i associacions reforça la xarxa de vincles del territori. Les cuines del món, les visites guiades i la música són el plat fort de les cloendes.

    El Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) ha viscut un mes de juny farcit de celebracions i cloendes dels cursos i del Voluntariat per la llengua (VxL), amb més d'una cinquantena d'activitats pel territori, coordinades a través dels 22 centres de normalització lingüística.

    Experiències i iniciatives que, més enllà de posar en pràctica l'aprenentatge adquirit, serveixen per cohesionar grups, difondre l'activitat del Consorci i reforçar les xarxes i els vincles de proximitat.

    Una mostra variada d'activitats de cloenda que posen de manifest múltiples contextos comunicatius i oportunitats d'ús de la llengua catalana, dins i fora de l'aula.


    En xarxa al territori

    Un dels puntals de l'acció del CPNL és el treball en xarxa amb les entitats i associacions del territori. El foment de l'ús de la llengua des del teixit associatiu garanteix connexions i ofereix als aprenents una interacció social amb l'entorn de proximitat, que ajuda a refermar l'assoliment dels objectius d'aprenentatge.

    És per això que destaca especialment la participació d'altres organitzacions en la celebració de les cloendes, com a mostra d'entesa i cooperació territorial.


    Cuines del món, visites guiades i música

    La tipologia d'activitats és molt variada i, més enllà de festejar el final del curs, també permet conèixer i reconèixer les societats d'origen dels alumnes, sobretot a través de la gastronomia i la música, o els referents del patrimoni cultural i natural del territori, gràcies a les visites guiades i a les passejades per l'entorn natural.

    Així, el gruix més important d'activitats organitzades amb motiu de les cloendes de curs és sobretot al voltant de les cuines del món, amb una trentena d'àpats preparats pels alumnes, que mostren plats típics de la cultura d'origen. Paelles col·lectives, un taller de galetes commemoratives, l'elaboració de coques de Sant Joan o un concurs de pastissos complementen el ventall d'activitats gastronòmiques com a celebracions d'èxit, tant pel component sociocultural que suposen com per la conversa espontània que es genera al voltant d'un bon àpat.

    Les visites guiades per l'entorn natural i cultural o històric dels alumnes contribueixen a la descoberta dels elements referencials i ajuden a crear lligams emocionals amb el territori, la qual cosa reforça els vincles de l'aprenentatge de la llengua amb l'arrelament i la pertinença. En aquest sentit, els punts escollits de la geografia catalana per a la celebració del final de curs han estat Santa Maria de Vilabertran, el jaciment ibèric del Turó Rodó (de Lloret a Canyelles), els aiguamolls de Can Cabanyes, el Museu d'Arquitectura i Urbanisme d'Almacelles, la ciutat de Manlleu, el Museu del Ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú, el Museu de les Mines de Cercs, la platja de Castelldefels, la riera de Rafamans al seu pas per Corbera de Llobregat, el jardí botànic Marimurtra de Blanes, la Casa Llaudes de Besalú, el Museu Comarcal de Falset i l'estany de Banyoles.

    La música i la dansa posen la nota rítmica a les festes, de la mà de concursos de karaoke, mostres de músiques d'arreu, cançons interpretades a l'uníson, actuacions musicals o danses mediterrànies. També la interpretació teatral o les lectures dramatitzades han protagonitzat algunes celebracions, on destaquen sobretot la Teoria del riure del Claret Clown, la representació de l'obra Els jocs del destí a càrrec d'alumnes o la lectura dramatitzada de L'hora violeta, de Montserrat Roig.


    Jocs a l'aula

    Durant l'any acadèmic han estat molts els cursos que han incorporat les activitats lúdiques com a recurs per a l'aprenentatge, en el que es coneix com a gamificació. Algunes cloendes també les han fet servir com a tècnica de motivació, en una demostració de màxima creativitat i originalitat, amb activitats d'escapada, gimcanes, comentaris en desfilades de moda o partides de Scrabble, que han dinamitzat converses i han generat múltiples situacions comunicatives.

    Finalment, xerrades i presentacions de llibres tanquen el recull de la tipologia d'activitats que el Consorci ha emprat per cloure el curs, en el que representa un petit tast dels múltiples i variats usos pràctics de la llengua apresa o perfeccionada en els cursos de català i en les sessions de Voluntariat per la llengua.




Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter