25 anys fent bategar el català

Centres


Notícies del CNL

Dilluns, 11 de novembre de 2019

L’ús de la llengua als mitjans a la inauguració del curs acadèmic del Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística, obre la sessió inaugural amb una visió optimista de les dades i els resultats del CPNL
     
  • El periodista de Rac1 Xavier Bundó, la cap de l'Àrea de Comunicació i Relacions Institucionals de la Universitat de Girona, Meius Ferrés, la cap de redacció del diari digital Núvol, Clàudia Rius, posen en evidència els nous reptes que ha d'encarar la normalització lingüística en el marc del nou paradigma comunicatiu
L’ús de la llengua als mitjans a la inauguració del curs acadèmic del Consorci per a la Normalització Lingüística

L'acte d'inauguració del curs acadèmic del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) va tenir lloc divendres 8 de novembre, a la sala d'actes del Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada de Barcelona, i va comptar amb la presència d'Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística i presidenta del CPNL, i de Josep Madorell, gerent del Consorci, que va conduir la sessió.



En la seva intervenció, Franquesa va destacar les dades positives de la inscripció als cursos de català i del programa de Voluntariat per la llengua, que evidencien la bona evolució del Consorci i la seva capacitat d'adaptar-se als nous perfils d'alumnes i a les necessitats generades per una societat que "té permanentment les portes obertes, amb els reptes que això suposa".

Franquesa va assegurar que, amb un bagatge d'1.900.000 persones que han passat pels cursos de català, més de 10.000 parelles lingüístiques i una plantilla actual de 744 persones distribuïdes per tot el país, "és innegable que la llengua catalana no seria el que és sense la feina del Consorci".

L'eix central de l'acte va anar a càrrec de Xavier Bundó, director i presentador del programa Via lliure de Rac1, Meius Ferrés, cap de Comunicació i responsable d'estratègia digital de la Universitat de Girona, i Clàudia Rius, cap de redacció del diari digital Núvol, que van mantenir un col·loqui al voltant de la llengua catalana als mitjans i a les xarxes, amb el títol «Conversa sobre Llengua, mitjans de comunicació i xarxes socials: situació actual i reptes de futur».

Amb la selecció dels ponents, l'organització del col·loqui va voler fer palesa la importància dels mitjans de comunicació i de les universitats, com dos puntals per afrontar un nou context comunicatiu, en què el receptor ha esdevingut emissor dels seus propis missatges.


Canviar estratègies per encarar un nou paradigma comunicatiu



Xavier Bundó va posar de manifest l'evolució positiva de la presència de la llengua catalana en els mitjans de comunicació tradicionals dels darrers 20 anys, sobretot a la ràdio i a la premsa escrita, i va destacar la importància dels primers mitjans que van apostar per normalitzar la llengua i que van ser capaços de "crear un marc on no es fes estrany l'ús del català". També va alertar sobre el consum de programació infantil i juvenil, que està al voltant del 90 % en castellà, arran de la múltiple oferta televisiva i les noves plataformes digitals.

Alhora, Bundó va destacar "la fortalesa de la llengua", capaç d'adquirir manlleus i catalanitzar-los, sobretot en l'argot juvenil, i va valorar la importància d'apostar per les eines comunicatives actuals que millor s'adapten a les noves maneres de funcionar dels col·lectius més digitalitzats, com el consum de continguts via podcast o els canals de Youtube.

Meius Ferrés, per la seva banda, va ponderar la importància de consolidar un model de llengua de qualitat al món universitari, sobretot en els estudis de grau, conscient que "el castellà és més còmode per a les generacions joves" i que ha de ser un objectiu de la Universitat vetllar "perquè els alumnes puguin aprendre la professió en català, en la mesura que això suposa més eines a l'hora d'accedir al món laboral".

Segons Ferrés, els nous escenaris de futur que ha d'encarar la Universitat, cada vegada amb més internacionalització, fan imprescindible assentar unes bones bases de l'ús del català per garantir-ne la pervivència. Per aconseguir-ho, assegura que és necessari "canviar els mètodes d'aprenentatge i posar la llengua al centre". En aquest sentit, Ferrés explica l'opció universitària de "transformar els materials i els recursos, i canviar el text per la imatge", amb la creació de material audiovisual que doni resposta a les necessitats.

Clàudia Rius, cap de redacció del diari digital Núvol i especialitzada en el panorama creatiu català de la seva secció d'art, ha posat èmfasi en la importància de potenciar i incentivar la presència d'influencers de referència en català a les xarxes, i de buscar estratègies que permetin connectar en català i amb naturalitat amb els moviments culturals de moda. Així, s'ha referit a l'humor com una eina comunicativa molt eficaç.

Finalment, Rius ha tancat la sessió agraint al Consorci l'organització de l'acte i assenyalant els beneficis que suposa reflexionar sobre els reptes de la comunicació des de diferents punts de vista, tant pel profit que se'n pot treure a les aules de català com per la millora continuada dels mitjans de comunicació.


Xifres de presència del català als mitjans i a les xarxes socials

Segons el darrer informe de Política Lingüística publicat, corresponent al 2017, un 64,9 % de consumidors de continguts audiovisuals va veure continguts en català durant el 2017, enfront del 78 %, que en va veure en castellà.

En el període 2015-2017, la ràdio es mostra com el mitjà de comunicació amb més consum en català, amb un 73,2 % de la població. El consum de ràdio en castellà se situa en el 53,2 %, amb 7,5 punts de disminució respecte al període anterior.

Del 2015 al 2017, el consum de diaris en català augmenta més de 12 punts percentuals: el 69,2 % de la població lectora va llegir en català, al costat del 63,6 %, que ho va fer en castellà. Pel que fa a les revistes, el 54,2 % de lectors de revista ha va fer en català, 5 punts més que el 2016.

Quant als usuaris d'Internet, el 59,9 % va visitar pàgines en català, que suposa un augment moderat respecte al 2016.

El català és present a nou dels deu webs més consultats a Catalunya (a Google, Facebook, Youtube, La Vanguardia, Twitter, Live, Ara, El Periodico i El País), a set de les deu aplicacions de missatgeria (a WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Hangouts, Telegram, Yahoo Messenger i Snapchat) i a quatre de les deu xarxes socials (a Facebook, Twitter, Google+ i Snapchat).

Segons l'estudi de la DGPL Llengua i consum, el 73,3% dels consumidors utilitzen el català a les aplicacions de missatgeria, el 72,8% en fan ús a les xarxes socials. Aquestes xifres arriben al 86,1% en xarxes i al 97,4% en missatgeria entre les persones que tenen el català com a llengua habitual


Àmbit de Projecció i Comunicació
Enllaços relacionats

Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter