28. Verbs amb pronom
Bàsic 1
Hi ha formes verbals que tenen un pronom al costat del verb, una partícula invariable que hem de tenir en compte quan fem frases.
DIR-SE
- El fem servir per presentar-nos, per dir el nom.
Em dic Gemma. Em dic Màrius.
I tu, com et dius? I ell, com es diu?
Ens diem Mariona i Carles. I vosaltres, com us dieu?
Es diuen Jep i Fidel.
LLEVAR-SE, PENTINAR-SE, DUTXAR-SE…
- Aquests verbs expressen accions sobre el propi cos, per això s’anomenen verbs reflexius.
Verb reflexiu model | Exemples | |
---|---|---|
jo tu ell, ella, vostè nosaltres vosaltres ells, elles, vostès |
em llevo et lleves es lleva ens llevem us lleveu es lleven |
Diumenge em llevo al migdia. A quina hora et lleves? La Joana és molt mandrosa i no es lleva quan sona el despertador. Ens llevem quan surt el sol. No us lleveu fins a les deu. Els alumnes es lleven amb ganes de venir a classe. |
-
Exemples amb altres verbs reflexius.
Cada dia em dutxo i prenc cafè. Després em rento les dents.
I tu, et pentines?
Es vesteix molt de pressa, sempre fa tard.
Ens aixequem de la cadira quan entra el professor a l’aula.
Us pinteu les ungles, vosaltres?
Es toquen l’orella quan juguen a pòquer i es fan senyals.
AGRADAR
- Per expressar gustos i preferències fem servir el verb agradar amb el pronom corresponent.
M’agrada molt parlar amb els amics.
No li agrada quedar-se a casa quan plou.
A vosaltres us agrada fer esport?
- Cal tenir en compte que el verb anirà en plural quan fem referència a coses plurals.
Exemples en singular | Exemples en plural | |
---|---|---|
a mi a tu a ell, a ella, a vostè a nosaltres a vosaltres a ells, a elles, a vostès |
M’agrada molt la xocolata negra. T’agrada jugar a pilota? A la Maria li agrada la tecnologia. No ens agrada la nit. Us agrada el cafè? Als tutors els agrada la feina ben feta. |
M’agraden molt les galetes de xocolata negra. No m’agraden els jocs de pilota. A en Pere li agraden els ordinadors. Ens agraden molt les nits de lluna plena. No us agraden gens els plats picants. Als alumnes no els agraden els exàmens sorpresa. |
HAVER-HI
El verb haver-hi serveix per situar.
Present | Imperfet | Futur |
---|---|---|
Ara hi ha tres persones. Avui hi ha molta gent a classe. |
Abans hi havia menys cotxes. Fa temps hi havia moltes botigues. |
Després hi haurà més gent. D’aquí un any hi haurà alumnes nous. |
Ara, a les ciutats de Catalunya, hi ha més parcs.
Abans hi havia més camps. En el futur, hi haurà més espais per a vianants.
A les sis hi havia la presentació del disc.
Ara a les set hi ha una conferència de premsa dels cantants i a les nou hi haurà el concert de presentació de la gira.
HAVER-HI I SER-HI
- hi ha + SN explícit
—Que hi ha l’Imma? —Sí que hi és. / No, aquí no hi ha cap Imma. / (No,) no hi és.
—Que hi ha el senyor Pou? —Sí que hi és. / No, aquí no hi ha cap senyor Pou. / (No), no hi és.
- hi és / hi són en altres casos
—Que hi és, (l’Imma)? —No, aquí no hi ha cap Imma. / (No,) no hi és.
—Que hi és, (el senyor Pou)? —No, aquí no hi ha cap senyor Pou. / (No,) no hi és.
—Que hi són, (els teus germans)? —Sí que hi són. / (No,) no hi són.
- Serveix per diferenciar:
PER IDENTIFICAR
—(Que) és la Marta? —No, és l’Anna.
—(Que) és l’Enric, aquell? —Sí que és l’Enric.
PER DEMANAR PER ALGÚ
—Que hi és, la Marta? —(No,) no hi és. / Sí, ara s’hi posa.
—Que hi ha la Marta? —Aquí no hi ha cap Marta. / —Sí, ara s’hi posa.
—Que hi són, els nens? —Em sembla que s’equivoca (t’equivoques). / —Sí, de part de qui? / —Un moment, si us plau.
El verb haver-hi serveix per situar. A l’animació següent s’explica quan fem servir haver-hi i ser.
Bàsic 2
HAVER-HI / HAVER-N’HI
hi ha + nom (amb article, adjectius…)
n’hi ha (en + hi ha): el nom està substituït pel pronom en
Exemples:
—Hi ha gent a classe? —Sí, hi ha gent.
—Hi ha gent a classe? —Sí, n’hi ha.
—Saps si hi ha un quiosc a prop? —Sí, hi ha un quiosc a prop.
—Saps si hi ha un quiosc a prop? —Sí, n’hi ha un a prop.
—Quants arbres hi ha? —Hi ha cinc arbres.
—Quants arbres hi ha? —N’hi ha cinc.
—A la plaça hi ha una pastisseria i al carrer de Dalt hi ha una altra pastisseria.
—A la plaça hi ha una pastisseria i al carrer de Dalt n’hi ha una altra.
Ser-hi / Haver-hi
Exemples:
—Que hi són, els diners? —Sí que hi són.
—Que hi ha diners? —Sí que hi ha diners.
—Que hi ha diners? —Sí que n'hi ha.
Quan diem hi ha i quan diem n’hi ha? Vegem-ho en l'animació següent:
Enllaços relacionats
Filtres
- 1. L'alfabet
- 2. Les vocals
- 3. L'apostrofació i les contraccions
- 4. Les consonants
- 5. Les esses: s, ss, c, ç, z
- 6. Les oclusives: p/b, t/d, c/g
- 7. La b i la v
- 8. La m i la n
- 9. La h
- 10. La ela geminada: l·l
- 11. Els sons de la erra: r i rr
- 12. La g i la j
- 13. La tx i la ig
- 14. La ix i la x
- 15. Les síl·labes
- 16. La separació de síl·labes, diftongs i hiats
- 17. L’accentuació gràfica
- 18. Els accents diacrítics
- 19. La dièresi
- 20. Sons en contacte
- 21. El guionet
- 1. L'article
- 2. Els noms i els adjectius
- 3. El gènere de noms i adjectius
- 4. El nombre de noms i adjectius
- 5. Els demostratius
- 6. Els numerals
- 7. Els interrogatius
- 8. Els possessius
- 9. Els quantitatius i els indefinits
- 10. Tipus d'oracions
- 11. Les oracions subordinades
- 12. El subjecte
- 13. Els verbs
- 14. Els temps verbals
- 15. Indicatiu: present, futur i condicional
- 16. L’ús dels temps verbals
- 17. Contrast de passats
- 18. L'imperatiu
- 19. Les formes no personals del verb
- 20. Els verbs de la primera conjugació
- 21. Els verbs de la segona conjugació
- 22. Els verbs de la tercera conjugació
- 23. La durabilitat
- 24. Les perífrasis verbals
- 25. La modalitat
- 26. Els verbs irregulars
- 27. Els verbs 'ser', 'estar', 'anar', 'anar-se'n' i 'venir'
- 28. Verbs amb pronom
- 29. L’atribut i el complement predicatiu
- 30. El complement directe
- 31. El complement indirecte
- 32. El complement preposicional
- 33. El complement circumstancial
- 34. El complement del nom
- 35. Els pronoms personals forts
- 36. Els pronoms febles
- 37. La combinació de pronoms
- 38. Els pronoms relatius
- 39. Els adverbis
- 40. Les preposicions
- 41. Les conjuncions
- 42. Connectors temporals
- 43. Les formes cap a / cap, fins a / fins i com a / com
- 44. Bé, bo, malament, dolent
- 1. El lèxic català
- 2. Processos de formació lèxica
- 3. Sinonímia i antonímia
- 4. Expressivitat del lèxic
- 5. La precisió lèxica
- 6. Els barbarismes
- 7. Lèxic específic i estructures
- 8. Dades personals
- 9. Presentacions
- 10. Els gentilicis
- 11. Descripció física, roba i colors
- 12. Converses telefòniques
- 13. Formes de cortesia
- 14. Expressions: estat físic i d'ànim, aconsellar, suggerir, opinar i debatre
- 15. Exclamacions
- 16. El pas i l'organització del temps. Les hores i les parts del dia
- 17. La família
- 18. La ciutat i el camp
- 19. Oficis i professions
- 20. Les parts del cos
- 21. Fórmules per opinar, disculpar-se, argumentar, suggerir...
- 1. Generar, seleccionar i ordenar idees
- 2. Lligar les idees: connectors i marcadors textuals
- 3. Preparar intervencions orals
- 4. Adequar el text al receptor
- 5. Els tractaments protocol·laris
- 6. Els registres lingüístics
- 7. La puntuació
- 8. Les abreviacions
- 9. Les majúscules i les minúscules
- 10. El missatge al mòbil
- 11. El missatge de veu i la conversa telefònica
- 12. El correu electrònic
- 13. Les instruccions
- 14. La notícia
- 15. La felicitació i la invitació
- 16. La postal
- 17. La nota
- 18. L'avís
- 19. L'anunci
- 20. La carta personal
- 21. La carta formal
- 22. La descripció
- 23. La narració
- 24. L'explicació
- 25. L'argumentació
- 26. L'esquema i el resum
- 27. La predicció
- 28. Les varietats del català
- 29. El català, llengua d'Europa
- 30. El marc legal del català