Espai DIN

Activitats de foment del català


<< Tornar Imprimir

  • Unitats didàctiques de sensibilització

    Objectius:

    L'objectiu de les unitats didàctiques de sensibilització (UDS) és reflexionar sobre les actituds i ideologies lingüístiques dels alumnes del CNL. Els estudis sociolingüístics revelen que una de les variables més importants a l'hora d'usar una llengua és tenir-hi una actitud positiva.

    Resum:

    L'objectiu de les unitats didàctiques de sensibilització (UDS) és reflexionar sobre les actituds i ideologies lingüístiques dels alumnes del CNL. Els estudis sociolingüístics revelen que una de les variables més importants a l'hora d'usar una llengua és tenir-hi una actitud positiva.

    S'ha dissenyat una UDS per a cada un dels cursos que es fan al CNL L'Heura, des del nivell Inicial fins al nivell de Suficiència. S'ha intentat crear un fil conductor de les UDS en funció del mòdul on s'estiguin treballant. Aquests són els principals objectius:

    • Nivell Inicial: conèixer l'itinerari lingüístic del nouvingut i donar importància a les llengües que ja parla.
       
    • Nivell Bàsic: reflexionar sobre dinàmiques socio-i psicolingüístiques. Es treballen tant les dades demogràfiques bàsiques de la llengua catalana com els motius que n'impulsen l'estudi i l'ús -o el no ús- fora de l'aula.
       
    • Nivell Elemental: valorar la diversitat lingüística. S'aporten dades respecte del nombre de llengües que es parlen al món, i es tracten els prejudicis lingüístics i el concepte de llengua comuna.
       
    • Nivell Intermedi: reflexionar sobre les actituds lingüístiques. S'analitza l'eficàcia de les campanyes institucionals per sensibilitzar la població cap a l'ús d'una llengua, i es treballen les actituds lingüístiques a partir d'un joc de rols. 
       
    • Nivell Suficiència: tenir alguna noció de legislació lingüística. Es continuen treballant les actituds i els capteniments lingüístics, i s'aporten dades sobre les principals disposicions que afecten les llengües en els estatuts d'autonomia i en la Constitució.

    Cada UDS està composta d'una fitxa per a l'alumne i d'una altra per al mestre. En la fitxa per al mestre es recullen els objectius que es persegueixen en aquella unitat, la metodologia de l'exercici i un argumentari de suport.

    En l'apartat d'adjunts, trobareu tres exemples d'UDS.

    Valoració del projecte:

    La valoració que fem del projecte és bona. El treball de les UDS a la classe amb els alumnes és un terreny propici perquè cada persona reflexioni sobre com gestiona i percep la diversitat de llengües al seu entorn. El fet que aquest exercici es faci, com a mínim, un cop al curs és bàsic, perquè sinó la tasca de sensibilització es pot arribar a convertir en un episodi aïllat, esporàdic, i no permet crear cap pòsit sòlid.

    En aquest context, la complicitat dels mestres esdevé crucial. Previ a començar a treballar les actituds lingüístiques dels alumnes, cal explicar a l'equip docent la importància d'aquesta tasca. I posteriorment, cal avaluar conjuntament aquells aspectes de les UDS que han funcionat bé i aquells que es poden millorar.

    En el moment de redactar aquestes línies, al CNL L'Heura ja fa tres anys que apliquem les UDS. Fins ara, l'equip docent ha coincidit a valorar-les molt positivament, opinió que també és compartida pels alumnes.

    1 Comentari

    1. Escrit per Noemí Ubach el 09/04/13 a les 10:38

      Em sembla un treball molt interessant. Felicitats!

    Escriu el teu comentari




Consorci per a la Normalització Lingüística
Carrer de Muntaner, 221 08036 Barcelona
Tel +34 93 272 31 00 Fax +34 93 487 21 67
Web del CPNL

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Netvibes