Un servei clau a la ciutat: el Servei de Convivència, Desenvolupament Comunitari i Civisme
Un equip multidisciplinari que intervé en els conflictes de convivència de la ciutat
Què és l'equip de mediació?
L'EII-SMSC és un servei municipal inscrit dins de l'Àrea de Convivència de l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet. Aquest servei està format per un equip multidisciplinari que intervé, activament i preventivament, en els conflictes de convivència de la ciutat que apareixen tant en l'àmbit públic com en el privat. Aquest encàrrec suposa conèixer i ser propers a la xarxa ciutadana i a les dinàmiques que es creen dins aquesta; detectar i intervenir, si s'escau, en situacions de conflicte latent; buscar vies de resolució al conflicte a través del diàleg i la responsabilització i; quan és necessari, intervenir en situacions d'emergència.
Un dels pilars fonamentals del Servei de mediació és la proximitat i l'adaptabilitat a les necessitats dels territoris i dels ciutadans. Per aquesta raó l'equip s’organitza per cobrir tots els barris de la ciutat i en una franja horària el màxim d'àmplia possible i flexible (363 dies l'any, laborables de 9 h a 23.30 h, caps de setmana i festius de 17 h a 22 h).
El treball es fa a partir de la prospecció, és a dir, l'observació i la diagnosi de l'espai públic en sentit ampli, això és, mitjançant el coneixement en profunditat del territori i el contacte continuat amb referents formals i informals, veïns, associacions, comunitats religioses, etc.
Us podeu presentar i dir la feina que feu?
—Jo em dic Jaime Mateu, soc mediador a Santa Coloma de Gramenet des de l'any 2012 i la meva peculiaritat és que parlo xinès. Aquest fet m'ha ajudat a conèixer la comunitat xinesa de Santa Coloma de Gramenet, concretament la població que viu al barri del Fondo i, durant tot aquest temps, he intentat ajudar a enfortir el vincle d'aquesta comunitat amb la ciutat.
A qui va dirigit?
—El servei de mediació es dirigeix a tota la ciutadania independentment del seu origen. Treballem tant amb dificultats de convivència dins de les comunitats de veïns com amb usuaris de l'espai públic.
On està situat?
—La nostra oficina està ubicada al Centre Cívic de Fondo, concretament a la segona planta, encara que per les peculiaritats de la nostra feina i el treball de proximitat ens desplacem a tots els barris de la ciutat i, atenem els usuaris tant al seu domicili com a instal·lacions municipals més properes a ells com pot ser un altre centre cívic de la ciutat.
Quins serveis s'hi ofereixen?
a) Mediació i gestió de conflictes. La gestió i la prevenció de conflictes és un dels eixos transversals de la tasca del Servei. Quan es detecta una situació de dificultat entre dues o més parts, s'intervé des de la perspectiva del diàleg i la gestió positiva de conflictes. Sempre que és possible s'ofereix la mediació i, quan aquesta no és possible, s'adapta la intervenció a la demanda tenint en compte la gran diversitat en la tipologia de conflictes que s'aborden des del servei.
La mediació o qualsevol altre abordatge del conflicte des de la perspectiva del diàleg i la corresponsabilitat s'ofereix i es treballa en diferents àmbits segons necessitats. Des del Servei s'intervé en aquest sentit especialment en comunitats de veïns o en conflictes relacionats amb l'espai públic, però també en l'entorn escolar (entre famílies, entre el centre i la família, entre membres de l'AMPA, etc.), entre personal d'equipaments municipals i usuaris d’aquest, en qüestions familiars, i en definitiva, en qualsevol dificultat o conflicte que afecti la convivència, la comunicació i les relacions humanes entre els ciutadans i ciutadanes de la ciutat.
b) Dinamització de comunitats de propietaris. La intervenció en comunitats de propietaris es basa en l'acompanyament i assessorament a les comunitats de veïns i veïnes en les quals es detecten dèficits organitzatius i/o problemes que afecten la convivència i la comunicació entre les persones que viuen en una mateixa finca.
Intervencions veïnals. Es tracta d'intervencions orientades a detectar de situacions de vulnerabilitat i/o exclusió social, emergències i situacions de crisi així com altres intervencions de caràcter més puntual.
c) Espai públic i treball de proximitat. La intervenció en l'espai públic implica una metodologia orientada a la prevenció i detecció de conflictes i es basa en el treball de proximitat amb la ciutadania, com a manera de generar referents i agents socials implicats en la millora de la convivència a la ciutat. Aquesta proximitat a la ciutadania permet detectar i treballar situacions de dificultat més enllà de la convivència (i que sovint tenen a veure amb vulnerabilitat o risc social).
d) Formació. Des de l'EII-SMSC s'aposta per la sensibilització i la formació en gestió positiva de conflictes i eines de comunicació. En aquest sentit, s'ofereixen tallers i accions formatives a centres educatius, entitats i associacions de la ciutat i a aquells serveis i departaments de l'Ajuntament que ho demanin.
Alguna informació que vulgueu destacar?
—Des de l'Equip, creiem en la cultura restaurativa com una eina que facilita l'entesa entre totes les persones que formen part d'aquesta ciutat i tenim clar que només amb el diàleg, l'empatia i el respecte per a tothom podrem tenir una ciutat acollidora i inclusiva.