Consorci per a la Normalització Lingüística

Any Fabra a les aules del CNL Eramprunyà - Notícies del CPNL

Notícies del CPNL

Any Fabra a les aules del CNL Eramprunyà


El passat mes de juliol es va constituir un grup de treball perquè planifiqués possibles propostes didàctiques en tots els nivells per commemorar l'Any Fabra. Aprofitaríem l'exposició "Pompeu Fabra, una llengua completa" i la conferència de David Paloma, durant el mes de novembre, per posar-les en pràctica.

En els cursos de nivell bàsic s'ha aprofitat la figura del Mestre per repassar l'ús dels pretèrits i per produir textos biogràfics. Un grup de B2 del SLC de Sant Boi va elaborar un àlbum a partir de les preguntes que el mateix alumnat anava plantejant. D'altra banda, els alumnes d'un grup de B3 del SLC de Castelldefels va produir uns cartells que servirien de model per altres murals que ells mateixos haurien de fer sobre un altre personatge il·lustre.

A partir de la informació dels plafons expositius, es va animar a l'alumnat a confeccionar el guió d'un reportatge de l'exposició "Pompeu Fabra, una llengua completa". Aquest projecte es va idear originalment per als alumnes de nivell elemental, tant de Castelldefels com de Gavà, tot i que també es va provar en el grup de C2 de Castelldefels. S'havia pensat, a més, aprofitar la conferència, però va ser impossible per incompatibilitat horària. En canvi, un grup d'I2 de Castelldefels sí que va assistir a la conferència. Els va servir per escriure una carta a Pompeu Fabra.

A més d'aquest reportatge, dos grups del nivell de suficiència (S1 i S3) van elaborar una activitat de l'exposició. Concretament, es van encarregar d'elaborar un text explicatiu que contenia una pífia. Per mantenir la imparcialitat d'aquest concurs, es van intercanviar els textos entre els dos centres que van acollir l'exposició: el grup de Sant Boi va triar el de Castelldefels i a la inversa.

Aquest tipus d'intercanvi grupal d'activitats també es va posar en pràctica en dos grups del SLC de Sant Boi. Així, el grup d'elemental va preparar un dictat per al grup de suficiència, i aquests es van encarregar d'elaborar un exercici de comprensió oral per als del nivell elemental.

Per acabar, hem detectat que, a l'hora de recopilar les diferents experiències que hem posat en pràctica, hem seguit un procés de treball invers al del Mestre: a partir de les propostes didàctiques del taller, cada tècnica de normalització les ha dut a terme a la seva manera. N'hi ha que les ha posat en pràctica tal com s'havien dissenyat. N'hi ha, en canvi, que han adaptat les activitats segons les característiques del grup. D'altres les han fet servir com un pretext per experimentar l'aprenentatge cooperatiu entre nivells diferents, per contextualitzar el projecte del curs o com una activitat d'avaluació inicial. I encara d'altres que han engrescat al seu alumnat perquè participi en les accions que s'han impulsat des de l'Àrea de Dinamització. Potser hauria estat més adequat titular aquest text: "Tants caps, tants barrets", Mestre Fabra!

CNL Eramprunyà

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística