Consorci per a la Normalització Lingüística

A l'abril, cada paraula val per mil - Notícies del CPNL

Notícies del CPNL

A l'abril, cada paraula val per mil


Com cada any, la primavera arriba farcida de jocs lingüístics, gimcanes culturals i descripcions etimològiques, en formats diversos i amb una imatge comuna, ben visible als aparadors de comerços i establiments de restauració.

Es tracta de la campanya «A l'abril, cada paraula val per mil», una de les actuacions més tradicionals i vistoses del Consorci per a la Normalització Lingüística per celebrar als carrers l'arribada de Sant Jordi, al costat de la vuitantena d'activitats que organitza arreu del territori.

En aquesta edició, s'ha programat la campanya en vuit centres de normalització lingüística i s'ha treballat conjuntament amb més d'una desena d'associacions comercials i de mercats municipals.

Més de 200 aparadors comercials de tot Catalunya, la majoria dels quals són establiments col·laboradors del programa de Voluntariat per la llengua, han mostrat cartells de la campanya «A l'abril cada paraula val per mil», que enguany s'ha dedicat especialment a l'Any Pompeu Fabra 2018, en commemoració dels 150 anys del seu naixement i els 100 anys de la publicació de la Gramàtica catalana.

En cada cartell -a més de la imatge i el disseny habituals, que identifica la campanya, amb una rosa com a protagonista-, s'hi pot veure el logotip de l'Any Fabra i la frase del Mestre, representativa de la commemoració: «Cal no abandonar mai ni la tasca ni l'esperança».

Frases fetes, dites catalanes, exposicions de cartells, gimcanes de llengua i l'etimologia de paraules relacionades amb els comerços són els reclams culturals que fan lluir aquests cartells des de les primeres edicions. Enguany, a més d'aquests recursos lingüístics habituals, destaquen altres novetats, també molt originals i creatives, com les endevinalles del CNL d'Osona; les cites romàntiques de literatura en català, del CNL de Barcelona, o les interjeccions amb el seu significat, del CNL El Prat de Llobregat.

El treball en xarxa del Consorci amb el teixit comercial dels diferents municipis és un dels punts clau d'aquesta campanya, que permet fer arribar la llengua catalana als comerços de proximitat i que estimula la conversa en català a l'entorn d'aquesta iniciativa cultural. Les diferents activitats que s'organitzen al voltant de la campanya, a més, afavoreixen la descoberta d'aquests comerços i contribueixen a dinamitzar el sector.

La idea va sorgir del Centre de Normalització Lingüística d'Osona, el 2012, i a partir d'aleshores s'ha anat estenent per tot el territori, amb diferents temàtiques o modalitats, i sovint amb un sorteig o un concurs que premia la participació del públic en general, emplenant butlletes amb paraules dels cartells, responent preguntes sobre la campanya o participant en propostes d'Instagram.

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística