L'any 2015 es van portar a terme observacions als comerços de les poblacions de Tarragona, Girona, Lleida i Tortosa, d'acord amb el protocol Ofercat.
Amb l'Ofercat als establiments comercials, s'observen dos elements de retolació: la retolació identificativa i la informativa (que fa referència al conjunt d'elements de l'aparador). També s'observen dos elements relacionats amb la llengua oral: la llengua d'identificació oral i la llengua d'adequació al català.
Arran dels resultats obtinguts amb aquests estudis, el Consorci per a la Normalització Lingüística ha considerat oportú engegar un projecte per fomentar l'ús del català al comerç, que es desenvoluparà a les ciutats on s'hagin portat a terme observacions recents d'Ofercat: Tarragona, Girona, Lleida i Tortosa, d'una banda, i Badalona, el Vendrell, l'Hospitalet i Granollers, de l'altra, on les observacions de l'Ofercat es van portar a terme l'any 2016.
Es tracta de plans plurianuals, de durada variable (entre 3 i 5 anys), amb uns objectius que es concretaran cada any. En acabar la vigència del pla, es tornarà a reeditar una nova observació de l'Ofercat, per avaluar els canvis que s'hagin pogut produir.
Aquests plans contindran accions agrupades en cinc epígrafs tenint en compte els destinataris d'aquestes accions: activitats adreçades a millorar l'ús del català als comerços de nova obertura; activitats adreçades a les organitzacions de comerciants i hoteleria; activitats adreçades directament als establiments comercials; activitats adreçades als mercats, i activitats de caràcter transversal.