Consorci per a la Normalització Lingüística

Pràctiques de conversa en català, presencials o en línia - Llengua i Empresa

El Voluntariat per la llengua a les empreses

Pràctiques de conversa en català, presencials o en línia


El  Voluntariat per la llegua (VxL) és un programa de la Direccció General de Política Lingüística que gestiona el CPNL arreu de Catalunya. Des del 2003 s'han format més de 112.000 parelles lingüístiques a tot el territori.

El funcionament és ben senzill: un voluntari, que parla català (no cal que el sàpiga escriure) i un aprenent (que té coneixements bàsics de la llengua però necessita practicar-la) es troben per conversar en català del que vulguin a l'hora i el lloc que els vagi bé. Des d'aquest any, també hi ha l'opció de fer-ho a través de videoconferència (VxL virtual).

L'any 2010, el VxL es va estendre a l'àmbit de l'empresa (entre d'altres), per respondre a les necessitats específiques d'aquestes organitzacions. En aquest cas, els aprenents poden practicar el català amb companys i companyes de feina o amb persones externes (voluntaris del VxL amb qui tinguin compatibilitat d'horaris disponibles). Malgrat que normalment es recomana fer una trobada d'una hora a la setmana, la freqüència i la durada es poden adaptar als suggeriments de l'empresa (dos cops per setmana durant la pausa per esmorzar, per exemple). A més, la nova modalitat virtual facilita també la pràctica del català als treballadors que viatgen habitualment i no poden fer un voluntariat presencial.

L'objectiu és que les empreses puguin oferir al seu personal millorar el nivell de català oral dins de l'entorn laboral i guanyin en competitivitat, qualitat de servei i arrelament amb l'entorn immediat, alhora que incentiven la cohesió interna. Que el personal pugui entendre el català i expressar-s'hi amb fluïdesa millora la comunicació interna, però també la relació amb els clients i usuaris.

Una notícia publicada al web del VxL l'any 2015 sobre l'experiència de la Fundació Amàlia Soler (de Vilafranca del Penedès) recollia els testimonis d'alguns dels participants, com ara "em sento més segura amb la pronúncia" o "m'ha ajudat a conèixer una mica més una altra persona que, a més a més, és companya".

El Corte Inglés a Tarragona, Mercadona a Cambrils i Reus, l'Hotel Termes Montbrió, Girona Actua, els paradistes del Mercat del Ninot de Barcelona, el supermercat Esclat de Montmeló o T-Systems han experimentat la formació de parelles lingüístiques al llarg d'aquests anys, en què ja s'ha arribat a les prop de 300 parelles formades en aquest àmbit.

L'any 2016, el VxL es va incorporar a la Fira RSC en línia de la 7a Setmana de la Responsabilitat Social com a recurs per a l'empresa que vol incorporar o millorar la seva responsabilitat social.

Qualsevol empresa interessada a implementar el VxL o difondre'l entre els seus treballadors pot posar-se en contacte amb el CPNL a través d'aquest enllaç o adreçar-se al centre de normalització lingüística que tingui més a prop (www.cpnl.cat/xarxa).

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística