Consorci per a la Normalització Lingüística

El VxL, un servei comunitari a instituts de Vilanova i la Geltrú - Notícies del CPNL

Notícies del CPNL

El VxL, un servei comunitari a instituts de Vilanova i la Geltrú


Des de fa dotze anys, el model de parelles lingüístiques del Voluntariat per la llengua (VxL) ha estat adoptat per diferents escoles i instituts d'arreu de Catalunya.

D'aquesta manera, l'alumnat menor d'edat (que no pot participar en el programa), ha pogut viure l'experiència de formar part d'una parella lingüística i nens o adolescents que fa poc que havien arribat a Catalunya han tingut com a voluntaris companys que dominaven el català, tant si era la seva llengua materna com si no.

Les experiències i les valoracions dels centres educatius i dels docents, que han rebut el suport dels centres de normalització lingüística que gestionen el VxL per a adults arreu del territori, han estat sempre molt positives. Només durant el 2016, 18 instituts i set escoles d'arreu del territori van formar 363 parelles lingüístiques entre estudiants de primària o secundària.

Ara, els instituts de Baix a Mar i de Manuel de Cabanyes de Vilanova i la Geltrú inicien una prova pilot emmarcada en el projecte Aprenentatge servei (també conegut com servei comunitari), arran de la col·laboració entre el Servei Educatiu del Garraf del Centre de Recursos Pedagògics, el Servei d'Educació de l'IMET i el Centre de Normalització Lingüística de l'Alt Penedès i el Garraf.

Un dels objectius continua sent que l'alumnat amb coneixements bàsics de català i que es vol llançar a parlar-lo pugui reforçar la seva fluïdesa, però no és l'únic: el projecte Aprenentatge servei (ApS) és un instrument per desenvolupar una de les competències bàsiques marcades pel currículum de secundària: la competència social i ciutadana. La idea és garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l'exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. És a dir, que aprenguin a ser ciutadans des de la pràctica.

L'essència de l'ApS és que l'alumnat s'impliqui com a protagonista actiu en una acció que millori el seu entorn, generant aliances entre escola i comunitat.

La prova pilot de Vilanova i la Geltrú proposa la creació de parelles lingüístiques entre alumnat catalanoparlant dels cursos de 3r i 4t d'ESO i l'alumnat que vol millorar l'ús del català o té dificultats per parlar-ho perquè el puguin practicar en un context real i distès.

Durant el curs, les parelles lingüístiques hauran de fer deu hores de conversa en català amb la finalitat que aquesta pràctica els ajudi a utilitzar la llengua amb normalitat, afavoreixi la cohesió al centre, estimuli la cooperació i enriqueixi el coneixement compartit conjuntament amb el reforç lingüístic que necessita l'aprenent per assolir seguretat i confiança a l'hora de fer servir el català.

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística