Consorci per a la Normalització Lingüística

"El VxL ens ajuda a millorar la relació família-escola - Especial Voluntariat per la llengua

Especial Voluntariat per la llengua

"El VxL ens ajuda a millorar la relació família-escola


1. Per què us vau interessar pel Voluntariat per la llengua?

Per dos motius importants. D'una banda, moltes famílies de l'escola no parlen la llengua catalana ja que provenen d'altres cultures i tenen, òbviament, altres llengües. La llengua pot ser una gran barrera entre família i escola quan no n'hi ha una de predominant.

Així doncs, com que les nostres famílies tenen un gran desconeixement de la llengua catalana, vam trobar molt interessant participar en aquest projecte.

El segon motiu és el fet de poder col·laborar en l'organització d'una activitat "educativa" que afavoreixi la coneixença i relació entre famílies. "L'hora del cafè", com ens agrada anomenar-lo a nosaltres, és un espai de coneixença i de retrobament per a dones amb poca autonomia i llibertat.

2. Com heu organitzat les trobades a l'escola?

Els tallers es fan durant el 2n trimestre. Durant el mes de novembre ens posem en contacte amb la coordinadora del projecte Voluntariat per la llengua per participar-hi.

També durant el mes de novembre les famílies s'hi inscriuen i, en funció del nombre de participants i el seu nivell: bàsic o bé avançat, constituïm els grups i demanem 1 o 2 voluntaris.

L'horari dels tallers és de les 15 h a les 16.30 h, un dia a la setmana. Segons el nombre de sol·licituds. Algun any hem arribat a fer 3 tallers simultanis. Els tallers tenen una durada de 10 sessions.

3. L'experiència ha resultat com us la imaginàveu?

Sí, i de bon tros! Les participants, majoritàriament mares, responen molt bé. Són regulars en l'assistència i es mostren molt atentes i participatives en les activitats que proposen els voluntaris.

4. Creieu que les mares han millorat la comunicació amb l'escola pel fet d'haver après una mica més la llengua catalana?

El taller afavoreix no només un primer contacte amb l'aprenentatge de la llengua catalana, sinó la coneixença i relació entre les mares participants.

El fet que es pugui dur a terme dins l'escola, en horari escolar, facilita la participació de les mares i millora la relació família-escola. Amb l'excusa de la formació, entren al centre educatiu dels seus fills i en coneixen el funcionament i l'equip humà. Per a nosaltres és un plaer que les mares se sentin protagonistes i partícips, com els seus fills, del funcionament i gestió de l'escola.

5. Ho recomanaríeu a altres escoles?

Sí, per descomptat! Cada any intentem que l'activitat sigui al màxim de transversal possible i que tothom en pugui treure molt de profit. El curs passat els alumnes de cicle mitjà, amb l'objectiu de preparar una obra de teatre per al grup de mares, van millorar notablement el seu coneixement de la llengua i els seus dots teatrals. Va ser tot un èxit!

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística