Consorci per a la Normalització Lingüística

Activitats de foment de l'ús del català al comerç (CNL de l’Àrea de Reus Miquel Ventura) - Notícies del CPNL

Notícies del CPNL

Activitats de foment de l'ús del català al comerç (CNL de l’Àrea de Reus Miquel Ventura)


El mes de juny, el Centre de Normalització Lingüística de l'Àrea de Reus Miquel Ventura (CNL) ha visitat 67 establiments comercials dels barris de Fortuny i Juroca, de la ciutat de Reus, per oferir-los alguns dels seus serveis: formació en català per al seu personal, servei de revisió de textos breus, assessorament sobre legislació lingüística, guiatge en l'ús de recursos lingüístics en línia, etc.

La rebuda ha estat força positiva. A més, dels comerços visitats, catorze ja han signat l'acord per formar part de la xarxa de més 300 establiments col·laboradors del programa Voluntariat per la llengua, que garanteixen l'atenció en català a la clientela que se'ls adreça en aquesta llengua.

Ja fa anys que el CNL visita zones comercials de la ciutat per donar-se a conèixer. Va començar l'any 2010 visitant l'entorn del Mas Vilanova amb motiu del trasllat de les seves instal·lacions en aquest espai municipal. Posteriorment es van visitar els passeigs Prim i Sunyer i també les botigues adherides a l'entitat Excèntrics, condensades majoritàriament al carrer de Sant Llorenç. En total, comptant les visites als barris Fortuny i Juroca, són vora 500 establiments reusencs.

Enguany el CNL ha prioritzat aquests barris perifèrics, ja que hi ha treballat també des d'una altra perspectiva. I és que durant el curs 2015-2016 s'han impartit diversos cursos de nivell bàsic a l'escola Marià Fortuny, amb molt bona acollida. A més, les visites s'han fet coincidint amb la campanya «Jo compro al barri», que va posar en marxa l'Associació de Veïns del Barri Fortuny, amb el suport de Reus Promoció.

En aquestes visites també s'ha fet una observació dels usos lingüístics en la retolació. D'aquesta observació es desprèn que, pel que fa a la retolació identificativa, un 78% dels establiments compleix el Codi de consum de Catalunya. De totes maneres un 40% no s'adequa en algun altre aspecte a aquesta normativa segons la qual la senyalització, els cartells i rètols i els documents d'oferta de serveis han d'estar redactats, almenys, en català.

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística