Consorci per a la Normalització Lingüística

Una adaptació de «Llegim en parella» a les aules del CPNL. Com millorar la lectura en veu alta i la comprensió lectora - Notícies del CPNL

Notícies del CPNL

Una adaptació de «Llegim en parella» a les aules del CPNL. Com millorar la lectura en veu alta i la comprensió lectora


Aquesta proposta didàctica és una mostra de treball cooperatiu aplicat a la lectura en veu alta i a la comprensió lectora. La lectura en veu alta és, sovint, un dels punts fluixos dels cursos de català, ja que és difícil per al professorat treballar-la a fons a classe. Amb aquesta activitat s'aconsegueix que els alumnes treballin col·laborativament, es dóna l'oportunitat de gaudir de temps per llegir en veu alta i de ser escoltats de manera activa i es fomenta especialment la lectura en català.

Llegim en parella és un programa educatiu impulsat pel Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI) de la UAB. Tot i que aquest programa està adreçat a l'ensenyament reglat (escoles i instituts), el CNL de l'Alt Penedès i el Garraf l'ha adaptat elaborant quatre activitats de lectura en veu alta i de comprensió lectora per grau.

Per treballar-les a l'aula, cal distribuir els alumnes en parelles asimètriques: un membre de la parella fa de tutor de la lectura i l'altre és tutor de la comprensió lectora, de manera que ambdós exerceixen d'experts en una part de l'activitat i, a la vegada, fan de tutorats de l'altra part.

Aquesta pràctica col·laborativa estimula l'esforç per millorar, potencia la capacitat de correcció/autocorrecció dels errors que té l'alumnat i fomenta la relació llengua i cultura, ja que la majoria de les lectures estaven relacionades amb personatges de renom per a la cultura catalana, escriptors, etapes històriques o fets culturals del país.

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística