Consorci per a la Normalització Lingüística

Bones pràctiques guardonades amb el Premi SIRGA - Butlletí intern del CPNL

Butlletí intern del CPNL

Bones pràctiques guardonades amb el Premi SIRGA

Les experiències que us presentem a continuació han estat guardonades amb el Premi SIRGA a les bones pràctiques lingüístiques. El Premi SIRGA es va convocar per primera vegada el passat setembre amb l'objectiu de fer visible i reconèixer la tasca que els professionals del Consorci estan duent a terme dia a dia, per crear comunitat entre els diversos professionals que hi treballem i per proumoure la innovació en totes aquelles tasques que desenvolupem per assolir els objectius que com a institució tenim encomanats.

 

El meu suro virtual. CNL Vallès Occidental 3

(Premi SIRGA a les Bones pràctiques que generin l'aprenentatge de la llengua catalana)

El meu suro virtualAquesta experiència s'adreça als alumnes del nivell B1, i té per objectiu fomentar la creació i la comprensió de textos senzills d'interès general, a banda de donar les eines suficients perquè l'alumnat pugui intervenir en converses sobre aspectes de la vida quotidiana. També els alumnes es familiaritzen amb l'ús de les noves tecnologies.

Aquesta activitat s'ha dut a terme mitjançant el programa Lino.it, un servei 2.0 que permet crear taulers o suros virtuals per compartir recursos, idees, materials, etc. En aquest taulers s'hi pot treballar col·laborativament i compartir a la xarxa, a més s'hi poden afegir diferents tipus d'arxius com imatges, vídeos i documents.

Prèviament els alumnes fan una sessió a l'aula d'informàtica per explicar-los el funcionament del programa i crear un espai compartit on només hi poden accedir el docent i l'alumnat. A partir d'aquesta sessió els alumnes creen el seu propi suro virtual on afegeixen informació (expressions que els han agradat, frases fetes que han sentit, recomanacions de lectures, etc.) fotografies, vídeos i àudios. Un cop tots els alumnes tenen els seus "suros" preparats es comparteixen en un blog (Diari d'aula) perquè la resta de companys els vegin i els puguin comentar.

És una activitat molt adequada perquè permet als alumnes expressar-se sobre aspectes de la vida quotidiana, es vinculen al context social més proper, es crea un espai de complicitat i cooperació, es familiaritzen amb els signes ortogràfics del català i s'inicien en l'escriptura bàsica; tot això a través dels espai virtuals.

 

Campanya "Demana-ho en català també!". CNL de l'Alt Penedès i el Garraf

(Premi SIRGA a les Bones pràctiques que fomentin l'ús de la llengua catalana)

Demanaho en catalàL'objectiu d'aquesta campanya, que s'està duent a terme a Vilanova i la Geltrú des de l'any 2013, té l'objectiu de promoure l'ús del català entre la clientela i el personal que atén el públic als establiments, especialment quan els compradors estan estudiant llengua catalana.

En aquesta iniciativa hi participen diverses empreses i establiments de la capital del Garraf que col·laboren en el programa Voluntariat per al llengua. Per practicar el català en un context real s'aprofita la complicitat de la xarxa d'establiments col·laboradors, que s'han compromès a fer la primera atenció als clients en català i a mantenir aquesta llengua sempre que sigui factible. Els alumnes que estan aprenent català a la ciutat, especialment dels cursos de les entitats que formen part de la Xarxa d'Entitats per la Llengua (XELL), participen en una pràctica de compra en català fora de l'aula. Les entitat promotores, a més del Servei de Català del Garraf i Vilanova i la Geltrú, són el Centre de Formació d'Adults Teresa Mañé, l'Associació de Dones La Frontissa, Càritas i Creu Roja.

Aquesta proposta, a banda de facilitar l'ús del català en el sector comercial i afavorir entorns on els aprenents de català puguin fer pràctiques lingüístiques fora de l'aula, divulga el programa Voluntariat per la Llengua i promou la participació dels establiments col·laboradors adherits al programa i també incrementa el nombre d'adhesions; consciencia els comerciants de la responsabilitat social pel que fa a la comunicació amb la llengua del client, divulga les principals disposicions lingüístiques del Codi de consum de Catalunya i aconsegueix la complicitat de l'Administració local, la Xarxa d'Entitats de la ciutat i el sector comercial.

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística