Consorci per a la Normalització Lingüística

Llegir per parlar, llegir per aprendre, nou material de suport per a les parelles lingüístiques - Notícies del CPNL

Activitats properes

Llegir per parlar, llegir per aprendre, nou material de suport per a les parelles lingüístiques


La conversa a partir de la lectura: aquesta és la nova proposta que s’ofereix als participants en el Voluntariat per la llengua (VxL) a través de presentacions arreu del territori per explicar-los les diferents maneres com poden fer servir el nou material Llegir per parlar, llegir per aprendre, que edita la Direcció General de Política Lingüística (amb la col·laboració del Consorci per a la Normalització Lingüística), en el marc del programa Llegiu i parleu.

El material, que consisteix en un seguit de fulls d'activitats que contenen textos breus de diferents temàtiques i preguntes que conviden a la conversa, a més d’una guia d'ús amb orientacions didàctiques, està pensat per utilitzar en parelles i durant, aproximadament, una hora per fitxa.

Al Centre de Normalització Lingüística L’Heura, de Sant Coloma de Gramenet, el material s’ha incorporat com a recurs per a les tertúlies que quinzenalment apleguen voluntaris i aprenents del VxL a la Biblioteca Can Peixauet de la ciutat. L’objectiu és oferir als participants un espai addicional a les trobades setmanals en parella en què es poden conèixer i relacionar mentre conversen sobre les diverses temàtiques que suggereixen les lectures.

El CNL de Girona va presentar, el 18 de gener, aquest material als voluntaris i aprenents del projecte Rossinyol de la Universitat de Girona, que ha adoptat el model de parelles lingüístiques per als estudiants universitaris (mentors) que acompanyen periòdicament infants d’origen estranger (mentorats) per tal que coneguin l’entorn i l’oferta cultural i d’oci que tenen a l’abast. Tot i que aquests participants no poden formar part del Voluntariat per la llengua (ja que els aprenents són menors d’edat), el CNL assessora els voluntaris i els ofereix, com en aquesta ocasió, material de suport que complementi les seves trobades.

Llegir per parlar, llegir per aprendre va ser també presentat el 5 de febrer a Gavà a tots els participants del VxL del CNL Eramprunyà, amb una pràctica conjunta del material. Alguns dels voluntaris i aprenents van manifestar la intenció de fer-lo servir amb les seves parelles lingüístiques.

A la Biblioteca Comarcal de Blanes, el 5 de març es va posar en marxa un taller, amb vint-i-sis inscrits, conduït per una voluntària del VxL que es durà a terme cada dimecres de 17 a 18 h fins al 28 de maig. En aquesta ocasió, el material serà treballat entre persones totes elles aprenentes de català amb l’acompanyament de la voluntària lingüística.

El 14 de març, el CNL de l’Alt Penedès i el Garraf va fer a Vilanova i la Geltrú una sessió de formació a les persones voluntàries del VxL per tal que puguin treure el màxim profit del material quan l’utilitzin amb els seus aprenents.

A Prades, el CNL de l’Àrea de Reus Miquel Ventura, amb el suport de l’Ajuntament, iniciava, el 17 de març un grup de conversa conduït per voluntaris del VxL, en què aprenents (amb el romanès o el castellà com a llengua materna) parlaran en català al voltant de les lectures proposades.

El material en línia (que es pot descarregar) de Llegir per parlar, llegir per aprendre, es pot trobar a l’apartat Materials del portal www.vxl.cat.

 

Foto: http://bove.cat/melalaboca/

<< Tornar al butlletí
Llicència de Creative Commons Consorci per a la Normalització Lingüística