El programa C1 de llengua catalana s’actualitza d’acord amb els criteris del Marc europeu comú de referència

La Secretaria de Política Lingüística actualitza el programa de nivell de suficiència amb un enfocament holístic

La Secretaria de Política Lingüística ha publicat el nou programa de nivell de suficiència C1 de llengua catalana, d'acord amb els criteris del Marc europeu comú de referència per a les llengües. Aquesta renovació continua l'actualització dels programes iniciada amb el nivell C2, paral·lela a la renovació de les proves de certificació de coneixements.

El programa de nivell C1 té per finalitat ser un instrument pràctic i flexible a l'hora de fer la programació dels cursos de català, l'elaboració de llibres de text i altres recursos didàctics adreçats a facilitar l'aprenentatge d'aquest nivell. Els destinataris d'aquest document són tant els programadors de cursos o de sistemes d'avaluació com els constructors de proves, els editors de materials didàctics i el professorat de català per a adults.

Amb el programa de nivell C1 actualitzat, els docents de català per a adults podran preparar les programacions dels cursos amb un enfocament holístic, que situa les activitats lingüístiques i comunicatives en un context de comunicació real.

El programa s'estructura en quatre parts:

  • Competència lingüística comunicativa de C1, en la qual es resumeix de què ha de ser capaç l'alumne competent.
  • Competència lingüística comunicativa per habilitats (comprensió i expressió, oral i escrita).
  • Elements per a la programació, que relaciona les situacions comunicatives, les activitats i les habilitats lingüístiques.
  • Contingut discursiu i lingüístic, que desglossa les diverses capacitats que s'han de desenvolupar, agrupades en les competències pragmàtica, sociolingüística i lingüístiques.

El programa estableix quatre habilitats que l'aprenent de nivell C1 ha d'assolir:

  • Comprendre una àmplia gamma de textos llargs i complexos, i reconèixer-ne el sentit implícit.
  • Expressar-se amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de cercar d'una manera gaire evident paraules o expressions.
  • Utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals.
  • Produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos, i demostrar un ús controlat d'estructures organitzatives, connectors i mecanismes de cohesió.

La Secretaria de Política Lingüística destina aquesta publicació als professionals que es dediquen tant a l'ensenyament de la llengua catalana a persones adultes com a la creació de materials didàctic, i també als que dissenyen sistemes i eines d'avaluació. Els programes, que es poden trobar a la pàgina web de Llengua catalana, responen als postulats del Consell d'Europa en matèria d'ensenyament i aprenentatge de llengües, vehiculats, fonamentalment, a través del Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar.

Vols compartir aquesta nota de premsa?