25 anys fent bategar el català

Centres


Notícies del CNL

Dijous, 28 de febrer de 2013

La campanya "Català i empresa: ja estàs al dia?" arriba a Ascó, Móra d'Ebre i Tortosa

El Centre de Normalització Lingüística de les Terres de l'Ebre (CNLTE) ha dut a terme durant els mesos de gener i de febrer de 2013 la campanya "Català i empresa: ja estàs al dia?" a 86 establiments dels municipis d'Ascó, Móra d'Ebre i Tortosa.

La campanya

Logo de la campanya.

L'objectiu d'aquesta campanya de la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat és fer conèixer els drets de clients i usuaris i les obligacions de les empreses que presten serveis o ofereixen béns a Catalunya, pel que fa a l’ús de la llengua catalana.

En concret, entre el 21 de gener al 14 de febrer, personal tècnic del CNLTE ha visitat 33 comerços i empreses de diversos sectors del municipi de Móra d'Ebre i altres 23 establiments del sector de l'hostaleria (bars i restaurants) de la ciutat de Tortosa, als quals se'ls ha lliurat una carta informativa i els materials de la campanya. També s'ha fet arribar aquesta informació a 30 empreses i comerços d'Ascó a través de l'associació empresarial MOVEMASCÓ. Altres 15 cartes informatives amb els materials de Català i empresa: ja estàs al dia? s'han lliurat a la Unió de Botiguers de Móra d'Ebre i a l'entitat asconenca esmentada.

Durant les visites s'ha presentat als comerciants l'aplicació Llenguatest Consum, una eina d’autodiagnosi en línia que en només vuit preguntes permet saber si una empresa ja està al dia pel que fa als aspectes lingüístics del Codi de consum de Catalunya. També s'ha fet lliurament de la Guia de serveis al comerç del Consorci per a la Normalització Lingüística i s'ha donat a conèixer el Servei d’Assessorament que presta el CNLTE.

La campanya Català i empresa. Ja estàs al dia? es va iniciar a les Terres de l'Ebre l'abril de 2012 amb 10 visites a comerços del Nucli Antic de Tortosa. Durant el 2012 la campanya va arribar també a les parades del Mercat Municipal de Tortosa i a establiments de Deltebre, l'Ampolla i Sant Carles de la Ràpita, en aquests tres darrers casos conjuntament amb els materials de la campanya Oberts al català, de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC). En total s'han distribuït  407 sobres amb els materials de la campanya.

El Codi de consum de Catalunya reconeix drets específics en matèria de llengua a les persones consumidores i usuàries i, per a garantir-ne l’exercici, estableix obligacions per a les empreses que presten serveis o ofereixen béns a Catalunya (art. 128-1 i 211-5).

El període d’adaptació per a totes les empreses va finalitzar el 23 de juliol de 2011.

Pel que fa a l’atenció al públic, els consumidors han de poder ser atesos oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin.

Quant a la informació i documentació, han d’estar disponibles almenys en català: les invitacions a comprar, les informació de caràcter fix (senyalització, cartells, llistes de preus exposades al públic a l’interior o exterior del local, etc.), els contractes d’adhesió, la documentació contractual, els pressupostos, els resguards de dipòsit i les factures i altres documents que facin referència o que derivin dels anteriors.

A més, s’han d’etiquetar, almenys en català, les informacions necessàries per al consum, l’ús i el maneig adequats dels béns i serveis i les dades obligatòries relacionades directament amb la salvaguarda de la salut i la seguretat.


Centre de Normalització Lingüística de les Terres de l'Ebre
Enllaços relacionats

Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Google +
  • Twitter
  • Netvibes