25 anys fent bategar el català

Centres


Notícies del CNL

Dijous, 4 d'octubre de 2012

Aprendre una L2 en un context proper a l’ús d’aquesta llengua

Divendres passat, 28 de setembre, el CPNL va participar al 23è Col·loqui Germano-Català, amb una ponència presentada per Carme Bové, responsable d'Ensenyament del CPNL, titulada Aprendre una L2 en un context proper a l’ús d’aquesta llengua.

En aquesta ponència, Bové analitza els canvis que, en aquests darrers anys, s'han anat produint en el perfil dels alumnes dels cursos de català del Consorci. La irrupció de la nova onada migratòria n’ha estat una causa rellevant i això ha requerit dissenyar noves línies d’actuació i diferents estratègies, recursos i materials per poder donar resposta a les necessitats d’aquesta diversitat. Bové explica quines han estat aquestes noves línies i estratègies, en una ponència que podeu seguir aquí:

Aquests darrers anys, el perfil dels alumnes dels cursos de català del Consorci per a la Normalització Lingüística ha canviat considerablement. La irrupció de la nova onada migratòria n’ha estat una causa rellevant i per això ens hem vist obligats a dissenyar línies d’actuació i a definir diferents estratègies, recursos i materials que ens permetin donar resposta a les necessitats d’aquesta diversitat.

Quines han estat aquestes línies i estratègies? D’una banda, mostrar als immigrants que arribaven a Catalunya la necessitat d’aprendre català i donar resposta a aquesta necessitat, l’oferta de cursos dels nivell A1 i A2 del Marc s’ha incrementat considerablement en pocs anys. De l’altra, adaptar-nos i apropar-nos a la diversitat de procedències dels alumnes, a la diversitat de les seves llengües primeres, als seus estils d’aprenentatge, a la diversitat de nivells d’estudis que tenen.

En els programes de llengua catalana hi ha implícit el fet de centrar l’aprenentatge de la llengua en l’ús i en l’intercanvi lingüístic i en els nostres cursos pretenem que els alumnes aprenguin llengua per fer coses i fent coses, que aprenguin a parlar, a escriure, a escoltar, a llegir i que n’aprenguin en diverses situacions que els siguin properes. Per això, un enfocament per tasques ens permet trobar situacions reals, que ens fan interaccionar a l’aula, que ens fan usar la llengua i al mateix temps reflexionar sobre el que aprenem.Fer que les tasques que plantegem siguin significatives i aconseguir que els alumnes se les facin seves i trobin sentit a l’aprenentatge és un repte per al professorat. Que l’aprenentatge surti de l’aula és un fet inevitable, plantejar pràctiques d’ús, i per tant d’aprenentatge, en altres contextos com el carrer, el mercat, la biblioteca i ara també les xarxes socials o espais TIC, ens permet dur a terme tasques, construir projectes, interaccionar oralment i per escrit entre els membres del curs i també amb altres externs.

La majoria de la nostra oferta de cursos té una durada breu (45 hores) i no tots els alumnes que inicien un curs continuen el seu aprenentatge. Un dels nostres propòsits recents és aconseguir que el vulguin continuar per assolir un nivell suficient de llengua, un nivell que els permeti desenvolupar-se en català en diverses situacions de la vida i fer que entre aquesta diversitat, el català sigui la llengua comuna. Així doncs, considerem imprescindible fer activitats que vinculin l’aprenentatge i l’ús de la llengua amb el país d’acollida; dur a terme activitats que encavalquin l’aula, el municipi o el país; dur a terme activitats que apropin les cultures, especialment la del país d’acollida, etc. Un bon exemple seria la tasca de portar a l’aula i per tant, al procés d’aprenentatge, una acció cultural del municipi, per exemple Lleida va organitzar moltes activitats durant l’any Màrius Torres i des de les aules també: organitzar lectura pública de poemes, traduir poemes a les llengües dels alumnes, fer un vídeo, fer un wiki de manera col·laborativa amb els alumnes, etc.


Àmbit de Projecció

Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Google +
  • Twitter
  • Netvibes