25 anys fent bategar el català

Centres


Notícies del CNL

Dijous, 3 de desembre de 2009

Les ràdios locals demanen solucions i assessorament davant els dubtes lingüístics

Proposen que la FRLC organitzi un Congrés Mundial de Ràdios Locals

La llengua catalana com a vehicle de comunicació va ser l’eix central del primer Congrés de la Ràdio de Proximitat en Català que va organitzar la Federació de Ràdios Locals de Catalunya (FRLC) a Tarragona el passat divendres.

La taula rodona sobre el tema va comptar amb la participació de Joan Sabaté, director general de FUNDACC (Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura), l’entitat que el Baròmetre, i Mercè Romagosa, directora de comunicació del Consorci per la Normalització Lingüística de Catalunya.

Sabaté va explicar que des del Baròmetre s’ha constatat que el castellà continua sent la llengua més utilitzada pels consumidors, fins i tot aquells que habitualment es comuniquen en català. En el cas de la ràdio de proximitat, segons Sabaté, no cal només tenir en compte les audiències, sinó també la incidència que tenen els mitjans locals en el seu àmbit. En aquest sentit, el Baròmetre destaca que les audiències en les ràdios municipals són constants i estables.

Per la seva banda, Romagosa va destacar el paper que té la llengua catalana com a vehicle de comunicació, però també com a transmissora de les vivències i el tarannà del territori, i en aquest sentit va remarcar el paper destacat de les ràdios locals, el qual han de mantenir en el futur per garantir la qualitat del català. A petició de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya (FRLC), Romagosa es va comprometre a buscar un fòrum o un espai de debat, a través de les noves tecnologies, que permeti trobar solucions i assessorar els professionals dels mitjans davant aquells dubtes que puguin tenir amb la llengua.

Proposen que la FRLC organitzi un Congrés Mundial de Ràdios Locals
Durant la taula rodona per tractar de quina manera la llengua pot ser creadora de comunitats, Fèlix Martí, d’Unescocat, es va referir al caràcter essencial que té l’oralitat en la nostra cultura. Per Martí, la llengua no ha de ser només una forma de comunicació, sinó un codi que ens permeti interpretar el món i en concret la nostra realitat. Per això va proposar que la FRLC es converteixi en la primera xarxa de comunicació del territori, sempre atenent a la diversitat i la multiculturalitat. Martí va aprofitar per proposar l’organització d’un Congrés Mundial de Ràdios Locals per tal que emissores d’arreu del planeta puguin conèixer i valorar la feina que es realitza als PaÏsos Catalans.

Per la seva part, el president d’Òmnium Cultural, Jordi Porta, va basar la seva intervenció en la defensa del coneixement del català, del seu ús, de la unitat de la llengua i del reconeixement internacional. Per Porta és fonamental la integració dels nouvinguts utilitzant també les emissores de proximitat, per aconseguir una cohesió social que ha de partir del coneixement entre nouvinguts i autòctons aprofitant un fòrum com és la ràdio, però sempre utilitzant el català com a llengua vehicular.

La difusió de la cultura catalana
La última taula del Congrés va tenir com a tema central la difusió de la cultura catalana i, en especial, el paper de les ràdios locals per la promoció de la música en català. El periodista Albert Noguer de Ràdio Arrels, de Perpinyà, va explicar que la programació musical de l’emissora emet un 40% de música en català. En aquest sentit, el director editorial del Grup Enderrock, Lluís Gendrau, i el president de la discogràfica Picap, Joan Carles Doval, van demanar a les emissores que incrementin el número de temes en català i van mostrar el seu malestar pel fet que la majoria de ràdios estan lluny de la quota mínima del 25% que estableix la legislació actual pel que fa a l’emissió de cançons cantades en català.

Per la seva banda el director d’Utopia Global, Jordi Roigé, va esperonar a la ràdio local a liderar un procés de rellançament de la música en català. Segons Roigé, a més, la ràdio local és un bon espai de difusió cultural perquè pot fer “vestits a mida” en funció de les necessitats culturals de cada població.

Els participants d’aquesta taula van destacar el bon moment de qualitat i de nous talents que estan sorgint, fet que la ràdio de proximitat ha d’aprofitar com a alternativa a les programacions musicals de les grans cadenes.

Benach encoratja les ràdios locals a perdre la por a programar música en català
El president del Parlament, Ernest Benach, durant la cloenda del Congrés, va encoratjar les ràdios locals a no tenir por a programar música catalana. Benach va assegurar que la música en català està en el seu “millor moment”, però falta potenciar-la des dels mitjans de comunicació. En aquest sentit, va lamentar la poca difusió d’aquesta música tenint en compte que disposa actualment d’un mercat “de com a mínim 12 milions de persones” i que hi ha una llei que obliga a complir determinades quotes.

Durant el seu discurs de cloenda, Benach també es va referir a la “gran influència” que tenen actualment els mitjans de comunicació pel que fa al desenvolupament de la societat actual. En aquest sentit, el president del Parlament va afirmar que només aquells països que treballin per tenir una informació de qualitat “podran ser competitius en l’actual societat de la informació en què ens trobem”.

Per la seva part, el Secretari de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, Carles Mundó va destacar el paper històric que ha jugat la ràdio local en els últims 30 anys i va dir que la ràdio de proximitat és “l’eina més veraç” al servei de la informació.
 


Comunicacio21.com

Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Google +
  • Twitter
  • Netvibes