25 anys fent bategar el català

Centres


Notícies del CNL

Divendres, 6 d'abril de 2018

Pràctiques lingüístiques, un model d’èxit del CPNL

Durant el 2017, els centres del Consorci han organitzat milers de pràctiques lingüístiques en establiments comercials. El Voluntariat per la llengua (VxL) compta amb 3.628 establiments col·laboradors. Les pràctiques promouen l'autoconfiança, clau per modificar actituds lingüístiques

Pràctiques lingüístiques, un model d’èxit del CPNL

El Consorci per a la Normalització Lingüística impulsa pràctiques lingüístiques en establiments comercials de tot Catalunya, amb l'objectiu de complementar el coneixement de la llengua dels alumnes de català i com a estratègia per promoure l'extensió de l'ús de la llengua, gràcies al compromís i la implicació del sector comercial.

Les pràctiques lingüístiques són situacions comunicatives fora de l'aula, que ajuden a desenvolupar les competències orals en català i a guanyar confiança en el seu ús. Amb aquesta finalitat, el marc dels comerços garanteix un context de proximitat, on les interaccions comercials afavoreixen el reforç del vocabulari i l'ús repetit de determinades estructures lingüístiques.

Durant l'any 2017, el Consorci per a la Normalització Lingüística ha establert acords amb 3.628 establiments de tot Catalunya que col·laboren en el programa Voluntariat per la llengua (www.vxl.cat) i hi ha organitzat milers de pràctiques lingüístiques.

Des que es va posar en marxa el VxL l'any 2003, els establiments col·laboradors han funcionat com a espais facilitadors de conversa en català vinculats especialment al programa de parelles lingüístiques, amb el compromís de mantenir l'atenció en llengua catalana amb els clients que s'expressin en català, encara que sigui amb dificultats.

Posteriorment, a més del compromís amb el Voluntariat per la llengua, nombrosos establiments comercials col·laboradors també s'han ofert a acollir les pràctiques lingüístiques de l'alumnat dels cursos de català.

El Centre de Normalització Lingüística L'Heura, de Santa Coloma de Gramenet, va ser un dels pioners a organitzar sistemàticament pràctiques lingüístiques dels alumnes als establiments col·laboradors. Durant el curs 2010-2011, van fer tres pràctiques lingüístiques per alumne cada quadrimestre.

L'article "Establiments col·laboradors, una eina per a l'aprenentatge i l'ús del català", de Carles de Rosselló i Alexandra Sans, publicat a la revista Llengua i ús el 2013, revela que, després de la implementació d'aquestes pràctiques als cursos de Santa Coloma de Gramenet, els resultats del nou sistema d'aprenentatge presentaven millores significatives en la comunicació oral de la majoria d'alumnes, sobretot a l'hora de modificar actituds i estratègies en la tria de la llengua.


Més de 1.300 alumnes fan pràctiques lingüístiques

Durant el 2017, el CPNL ha pilotat les pràctiques lingüístiques en alguns cursos de català, amb l'objectiu que una de les activitats de curs sigui practicar la llengua en contextos i en situacions comunicatives reals. D'aquesta manera, aprendre la llengua adquireix un significat rellevant per a usar-la.

El 2017, 1.325 alumnes dels cursos de català han fet pràctiques lingüístiques en comerços de proximitat de tot Catalunya, majoritàriament de cursos de català bàsic. També s'ha posat en pràctica en els nivells elemental i intermedi, en què ja treballen aspectes escrits, però encara cal reforçar la pràctica oral.

Les pràctiques lingüístiques en espais reals permeten que els alumnes sentin reforçada la seva autoconfiança, gràcies a l'encoratjament que perceben per part del personal de l'establiment col·laborador. L'autoconfiança és la clau que els ajuda a modificar actituds lingüístiques preestablertes, com la vergonya que experimenten a l'hora d'iniciar converses en català amb interlocutors que ja en tenen fluïdesa i domini.

Podeu fer el seguiment d'alguns testimonis que han dut a terme pràctiques lingüístiques a través de les xarxes socials del CPNL i del VxL i de l'etiqueta #practicocatalà.


Modificant les normes d'ús

De l'èxit de les pràctiques lingüístiques, se'n deriva la conseqüència que els aprenents troben contextos que afavoreixen l'ús de la llengua catalana, en la mesura que se senten còmodes i amb confiança per adreçar-se en català al personal de l'establiment comercial on fins ara mai l'havien utilitzada. Un canvi significatiu, capaç de modificar el comportament lingüístic i la tria del codi.

Gràcies a les pràctiques lingüístiques, hi ha alumnes de català que inicien un nou sistema de comunicació en contextos concrets, que els permeten establir noves estratègies a l'hora d'escollir la llengua de la interrelació.


Una iniciativa ben valorada pels comerços

Una enquesta del 2017, duta a terme pel CPNL a 131 establiments col·laboradors que han acollit pràctiques lingüístiques, revela que és una activitat que els comerciants valoren positivament. El 81% es mostren molt satisfets d'haver-hi participat i haver contribuït, d'aquesta manera, en el procés d'aprenentatge lingüístic d'aquests persones. Els comerciants també posen en relleu la tasca de les botigues de proximitat en el foment de la cohesió social.


Àmbit de Projecció i Comunicació

Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Google +
  • Twitter
  • Netvibes