25 anys fent bategar el català

Centres


Notícies del CNL

Dilluns, 3 de juliol de 2017

Balanç positiu de les II Jornades del CPNL per a la Millora Professional

Èxit d'assistència i valoració positiva per la qualitat de les ponències. El CPNL fa una aposta clara per la gestió del coneixement.

Balanç positiu de les II Jornades del CPNL per a la Millora Professional

Ester Franquesa i Alba Conesa van donar el tret de sortida a les II Jornades del CPNL

El Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) va celebrar, el 29 i 30 de juny, al Centre d'Estudis Jurídics de Barcelona, les II Jornades per a la Millora Professional amb la motivació, la creativitat i la innovació com a eixos centrals. Les Jornades van aplegar més de 225 professionals dels 22 centres de normalització lingüística (CNL) de tot Catalunya i van servir per posar de manifest el compromís de la institució amb la motivació i els estímuls interns d'implicació i millora.

Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística i presidenta del CPNL, va presentar les Jornades, juntament amb Alba Conesa, directora de l'Àmbit de Formació i Foment del CPNL. Franquesa va felicitar el CPNL per la bona feina que fa al territori i va encoratjar els seus treballadors a millorar-la amb les eines i recursos que es presentaven a les II Jornades del CPNL. També va destacar que "el CPNL intervé en la presa de decisions lingüístiques dels ciutadans" i que "els reptes de futur són incorporar al català el 6% de la població que no l'entén i el 20% que no el parla".


Innovació, creativitat i gestió del coneixement

La innovació, la creativitat i el replantejament constant de la feina, amb la finalitat de trobar fórmules d'al·licient per a l'adaptació contínua als canvis, van centrar el contingut de les ponències, dels tallers i de les experiències a càrrec de professionals del CPNL.

Es van fer set tallers: Xarxificació d'un curs mitjançant l'ús de Telegram (CNL de Terrassa i Rubí), L'àlbum il·lustrat, un tresor a l'aula (CNL de Cornellà de Llobregat), Saps escriure? Saps dibuixar! (CNL Eramprunyà), Empatia: posem-nos a la pell dels alumnes! (CNL de Barcelona), Twitter: néixer(-hi), fer(-lo) créixer i péixer(-lo) (CNL Ca n'Ametller), El Feng Shui en els espais de treball (CNL de Badalona i Sant Adrià), Adequació versus correcció: més enllà d'una sessió de recursos en línia (CNL de Sabadell). I es van presentar cinc experiències: Empreses lingüísticament responsables (CNL de Girona), Una desmesurada classe sobre Ramon Llull (CNL del Maresme), Projecte Elemental 3 (CNL de Sabadell), Tallers de primavera (CNL de l'Alt Penedès i el Garraf), Aules multigrau (CNL de Girona) i Proposta d'activitats d'acord amb els criteris de la gramàtica cognitiva (participants del Seminari de debat i elaboració de propostes de treball per al CPNL sobre gramàtica)

Els experts convidats van conduir les reflexions per l'eix central de les Jornades. Així, Rosa Casafont, llicenciada en Medicina i Cirurgia, màster en Neurociències i en Salut Laboral, va tractar la importància d'orientar bé els canvis i de sintonitzar amb l'estat emocional. Va insistir en el fet que el pensament positiu genera pensament saludable i va afirmar que "la capacitat del canvi és en el cos i en la ment i la direcció saludable del canvi és de dins cap enfora". Finalment va destacar que cal treballar per dirigir constructivament el canvi per influir de forma saludable en el nostre entorn. "Si ens centrem en el que volem, tindrem una oportunitat per millorar" va concloure Casafont.

Maria Batet, màster en Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, explicava com millorar el nostre pensament creatiu i innovador i va afirmar que el sentiment d'inferioritat creativa limita la nostra pròpia creativitat. Segons Batet: "cal trobar idees noves i originals a processos rutinaris. No es pot fer sempre el mateix". Finalment va destacar que cal combinar idees i si, a més, s'aporten en equip l'èxit creatiu està garantit".

Per la seva banda, Teresa Guix, diplomada en Ciències Empresarials i postgraduada en Sistemes Integrals de Gestió, va explicar als assistents la metodologia design thingking per aprendre a crear de manera col·laborativa amb l'objectiu d'afrontar els nous reptes en l'àmbit professional. "El design thingking vol posar ordre al caos que comporta un procés creatiu de forma cooperativa. Aquest mètode posa en el centre el nostre usuari, una persona que cal conèixer, saber què pensa, què sent i què vol per dissenyar un bon servei que doni valor a les seves necessitats.

Joaquim Carbonell, soci fundador de l'empresa Neos i representant de Knoco a l'Estat -la principal xarxa mundial de consultors especialitzats en la gestió del coneixement- va afirmar que en una organització l'aspecte clau són les persones, que són les que tenen el coneixement. Segons Carbonell la gestió del coneixement consisteix en aprendre i compartir el que fem perquè tots puguem aprofitar-nos de les experiències dels altres. "El coneixement rellevat és el que permet assolir els objectius de l'organització. Compartir i col·laborar són els eixos de la gestió del coneixement" va concloure Carbonell.


La ludificació com a eina d'innovació aplicada a l'ensenyament

La bona valoració i la participació activa dels assistents en els tallers i les dinàmiques de ludificació que es van anar succeint durant els dos dies de formació van evidenciar l'interès que el col·lectiu diposita en les noves fórmules metodològiques, que tendeixen a ludificar l'ensenyament i a incentivar la motivació dels equips per aportar millores a les organitzacions.


Eines de motivació

Justament en el marc dels incentius per a la millora professional, el Consorci fa una aposta clara per treballar cap a la integració i l'aprofitament del potencial propi, conscients que, en una institució amb més de 600 professionals com el CPNL, la comunicació i l'intercanvi de coneixements, pràctiques i metodologies pot fer avançar l'organització amb responsabilitat i eficàcia, en benefici i rendiment dels esforços individuals i col·lectius.

Josep Madorell, gerent del CPNL, va expressar la «voluntat d'aprofitar l'experiència i els coneixements propis de la institució» i va presentar els premis SIRGA com a part del nou projecte de gestió del coneixement del CPNL. Madorell va definir la gestió del coneixement com un recurs estratègic de les organitzacions i els SIRGA com a projector d'idees del CPNL i com a eina per a compartir coneixements. També va anunciar que la segona edició dels premis SIRGA s'obrirà a tot el personal del CPNL.


Sobre el Consorci per a la Normalització Lingüística

El Consorci per a la Normalització Lingüística, creat l'any 1989 com a òrgan territorial d'aplicació a Catalunya de la política lingüística del Govern, està format actualment per la Generalitat de Catalunya, més de 90 ajuntaments, 37 consells comarcals i la Diputació de Girona. El CPNL desenvolupa estratègies i accions per garantir l'extensió territorial del coneixement i l'ús de la llengua catalana, a través dels 22 centres de normalització lingüística distribuïts per tot el territori.


Àmbit de Projecció i Comunicació
Enllaços relacionats

Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Google +
  • Twitter
  • Netvibes