25 anys fent bategar el català

Centres


Notícies del CNL

Dimarts, 28 de juny de 2016

El català, majoritari als comerços de Tortosa

L’estudi permet determinar la incidència del català als comerços i alhora en destaca un ús més alt a Tortosa que a Tarragona, Girona i Lleida

El català és la llengua més usada a la retolació comercial de Tortosa (54,6%) i en l'atenció al públic (91,9%). Aquestes són dues de les dades que s'han fet públiques avui, 28 de juny a Tortosa, en la presentació de la darrera onada de l'estudi Ofercat. 

El català, majoritari als comerços de Tortosa

En l'acte de presentació han intervingut Ferran Bladé, director dels Serveis Territorials de Cultura a les Terres de l'Ebre; Marta Xirinachs, subdirectora general de Política Lingüística, i Albert Fabà, tècnic del Consorci per a la Normalització Lingüística. L'estudi OFERCAT, impulsat per la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per  a la Normalització Lingüística, permet conèixer la situació del català al comerç a diverses ciutats catalanes.

L'estudi ha permès determinar que Tortosa no només té una important incidència del català als comerços, sinó que és on la presència de la llengua és més alta en relació amb les altres ciutats estudiades en aquesta onada, que són Tarragona, Girona i Lleida. Cal vincular aquestes dades amb l'estructura demogràfica històrica de la ciutat segons el lloc de naixement de la població (el 70,1% ha nascut a Catalunya, el 10,2% a la resta de l'Estat, i el 19,7% ha nascut a l'estranger, segons dades 2015 del Padró d'habitants, Idescat).

El treball també revela un descens en l'oferta de català en la retolació identificativa (rètol principal del comerç)  entre el 2006 i el 2015 i un augment de la retolació informativa (rètols de l'interior del comerç) en el mateix període. Aquest fet podria ser explicat per l'augment de població nascuda a l'estranger que regenta comerços. A través de l'estudi també es pot veure com la presència de català és molt menor en aquells comerços regentats per persones estrangeres. Tot i això, l'oferta en català del conjunt de comerços de la ciutat es manté a un bon nivell en la llengua oral.

Es desprèn que les diferències segons sectors són més visibles en la retolació que en la llengua oral. Hi ha dos sectors on l'oferta lingüística és majoritàriament en català (salut i estètica i finances) i dos on aquesta oferta és força més limitada (restauració i hoteleria i tèxtil i derivats). L'oferta en la retolació disminueix respecte del 2006 en tots els sectors excepte en el d'alimentació, que augmenta  significativament.

Impulsat per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura i el Consorci per a la Normalització Lingüística, l'Ofercat és un treball sociolingüístic que, mitjançant la tècnica de l'observació, permet conèixer l'oferta lingüística del comerç d'una ciutat. Recull la llengua escrita de la retolació de l'establiment comercial i la llengua d'atenció oral dels dependents. A través d'un procediment de mostreig per rutes estratègiques i aleatòries, a la ciutat de Tortosa ha permès observar una mostra de 271 establiments comercials.

La Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística promouen l'ús del català al món de l'empresa i el comerç amb diverses accions, com el programa "Català i empresa, ja estàs al dia?" que té com a objectiu sensibilitzar empreses i comerços perquè utilitzin el català en la relació amb els clients i promoure el coneixement de les disposicions lingüístiques del codi de consum.


Centre de Normalització Lingüística de les Terres de l'Ebre

Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Google +
  • Twitter
  • Netvibes