25 anys fent bategar el català

Centres


Notícies del CNL

Dimecres, 20 de gener de 2016

Les pràctiques de compra als establiments col·laboradors de Vilanova i la Geltrú arriben a la 5a edició

Abans de Nadal, durant la segona quinzena de novembre i la primera de desembre, els aprenents de català de la capital del Garraf han fet pràctiques lingüístiques en algun dels establiments que participen en la campanya "Demana-ho en català també!", que pretén facilitar l'ús del català entre la clientela i el personal que atén el públic.

Les pràctiques de compra als establiments col·laboradors de Vilanova i la Geltrú arriben a la 5a edició

En la cinquena edició d'aquesta campanya, hi han participat 29 empreses, amb un total de 36 establiments, que col·laboren en el programa Voluntariat per la llengua (VxL), del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL).

Català en un context real

Gràcies a la complicitat de la xarxa d'establiments col·laboradors (establiments que es comprometen a fer la primera atenció als clients en català i a mantenir aquesta llengua, sempre que sigui factible), durant el temps en què es podien fer les pràctiques, els aprenents de català del Servei de Català (SC) del Garraf i Vilanova i la Geltrú han pogut participar en una pràctica de compra en català fora de l'aula.

Pel que fa als aprenents, hi han participat 24 alumnes del Servei de Català i 16 alumnes de l'Escola d'Adults Teresa Mañé, que han realitzat un total de 118 pràctiques de compra en català.

Pel que fa als establiments efectivament visitats, dels 36 que hi col·laboraven, 30 han atès alumnes que hi han anat a fer pràctiques. Cal destacar l'activitat específica que es va fer al Mercat Central amb tot el grup classe de nivell Bàsic 2, acompanyats per personal del Servei de Català.

Treball en xarxa

La xarxa d'establiments que s'han adherit al programa Voluntariat per la llengua i participen en la campanya són d'àmbits diversos: parades d'alimentació dels mercats municipals; supermercats; establiments de venda de pa, de roba, de material esportiu, de premsa, de llibres, de sabates, de material òptic, de vins i caves, de regals, i, fins i tot, dues cafeteries.

Se'n pot consultar la llista en aquest enllaç.

Cada establiment ha exhibit un cartell amb l'eslògan "Demana-ho en català també!" amb un element representatiu de l'àmbit de cada establiment: un alvocat, una dessuadora, un tirabuixó, etc.

Valoracions dels participants

En aquesta edició de les pràctiques de compra en català, les valoracions per part dels alumnes pel que fa a la llengua en què han estat atesos pels dependents dels establiments que han visitat han estat força bones, tal com reflecteix aquest gràfic.

D'altra banda, en les fitxes que els establiments han retornat al Servei de Català, es valora la fluïdesa amb què s'expressen els alumnes que, majoritàriament, encara tenen dificultats o alguna dificultat per anar a comprar en català.

Per tant, la utilitat d'aquest espai d'intercanvi rau en el fet que demana un esforç per part dels alumnes i que també implica una atenció especial per part dels venedors per tal de facilitar la pràctica lingüística.

Aquesta campanya, organitzada pel Servei de Català i l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, es va fer per primer cop al desembre de 2013 i s'ha mantingut fins ara en cada quadrimestre dels cursos de català per a adults.


CNL de l'Alt Penedès i el Garraf

Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Google +
  • Twitter
  • Netvibes