25 anys fent bategar el català

Centres


CPNL
← Tornar al llistat de novetats

Llengua i cultura

  • CNL Terres de l'Ebre Dimarts, 11 de juny de 2019

    Segon any de celebració del Dia del Joc als cursos de la Ribera d’Ebre

    Tres alumnes del nivell elemental fent una partida de dòmino fonètic

    El Dia Internacional del Joc s'ha festejat a les classes del Servei de Català, per segon any consecutiu, amb activitats relacionades amb el fet de jugar que han fet practicar la llengua de manera lúdica, les quals s'han afegit a aprenentatge de lèxic específic d'aquesta temàtica.

    Les classes de Móra d'Ebre han celebrat aquestes últimes setmanes el Dia Internacional del Joc amb diverses tasques i exercicis que tenen relació amb el fet de jugar, els quals han començat per conèixer exemples de jocs de cartes típics dels territoris de parla catalana, com el set i mig, i per adquirir més vocabulari característic d'aquest tipus de joc de taula, material preparat per Montsant Aymat Fusté, la TNL i professora dels cursos de la comarca. 

    Així, l'alumnat ha après, per exemple, que els jocs de cartes normalment estan dividits en quatre colls, i que en una partida de cartes, un cop s'ha iniciat la volta o jugada, després d'haver escartejat i escapçat, es pot arribar a fer un vaitot que de vegades es tracta en realitat només d'una catxa.

    A part d'això, els alumnes dels cursos de nivell inicial han jugat a practicar els números amb el joc del bingo i han jugat a endevinar paraules de les temàtiques que ja han après (oficis, nacionalitats, parts del cos, peces de roba, habitacions, mobles i objectes diversos de la llar, espais de pobles i ciutats, aliments, aficions...) amb el joc del penjat.

    I els alumnes de cursos més alts, com va ser el cas del nivell S3 i C2 l'any passat, o el cas del nivell E3 enguany, han jugat a tres jocs de dòmino de l'editorial Pleniluni amb els quals es practica l'equivalència entre sons i ortografia: el primer ajuda a practicar sons vocàlics tònics en mots monosíl·labs; el segon, a practicar sons consonàntics a inici de la segona síl·laba en mots bisíl·labs aguts o plans, i el tercer, a practicar sons consonàntics a final de paraula en mots monosíl·labs, bisíl·labs aguts o plans i trisíl·labs aguts.

    Pel que fa als alumnes del curs de nivell superior en línia, també han rebut material i diversos enllaços sobre aquesta qüestió, com a articles considerats d'interès per la professora, als webs de l'I tu jugues i de l'Abacus, on es pot trobar un argumentari sobre la importància de jugar i de fer-ho en català (elaborat pel CNL d'Osona i l'Àmbit de Formació i Foment), i al web del diccionari del joc i les joguines (Termcat).


Centres





Consorci per a la Normalització Lingüística

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter